علائم بیماری های مقاربتی در زنان

علائم بیماری های مقاربتی در زنان، برای بیماری های مقاربتی مختلف متفاوت است. در صورت داشتن رابطه جنسی، مقاربت دهانی، مقعدی یا واژینال و لمس دستگاه تناسلی می توانید به یک STD مبتلا شوید که به آن عفونت مقاربتی (STI) نیز گفته می شود. صرف نظر از وضعیت تاهل یا گرایش جنسی خود، در برابر بیماری های مقاربتی و علائم STI آسیب پذیر هستید. امیدوار باشید که شریک زندگی شما به STI مبتلا نشود، هیچ راه محافظتی ندارد باید مطمئن باشید. در ادامه بیشتر به علائم بیماری های مقاربتی در زنان می پردازیم.

کاندوم، زمانی که به درستی استفاده شود، برای کاهش انتقال برخی از بیماری های مقاربتی بسیار موثر است. اما هیچ روشی بدون خطا نیست و علائم STI همیشه واضح نیستند. اگر فکر می کنید علائم STI دارید یا در معرض یک STI قرار گرفته اید، به پزشک مراجعه کنید. همچنین به شریک یا شرکای خود اطلاع دهید تا مورد ارزیابی و درمان قرار گیرند.

درمان برخی از بیماری های مقاربتی آسان است. برخی دیگر برای مدیریت آن ها به درمان پیچیده تری نیاز دارند.

در صورت عدم درمان، بیماری های مقاربتی می توانند خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی دیگری مانند HIV را افزایش دهند. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که یک بیماری مقاربتی می تواند ایمنی بدن را در ناحیه تناسلی تحریک کند یا زخم هایی ایجاد کند که هر یک ممکن است خطر انتقال HIV را افزایش دهد. برخی از بیماری های مقاربتی درمان نشده نیز می توانند منجر به ناباروری، آسیب اندام ها، انواع خاصی از سرطان یا مرگ شوند.

بیماری های مقاربتی بدون علامت

بسیاری از بیماری های مقاربتی هیچ علامتی ندارند (بدون علامت). با این حال، حتی بدون هیچ علامتی، می توانید عفونت را به شریک جنسی خود منتقل کنید. بنابراین استفاده از یک محافظ مانند کاندوم در هنگام رابطه جنسی بسیار مهم است. و به طور منظم برای غربالگری STI به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید عفونت را قبل از انتقال آن شناسایی و درمان کنید.

علائم کلامیدیا

کلامیدیا یک عفونت باکتریایی دستگاه تناسلی شماست. تشخیص کلامیدیا ممکن است دشوار باشد زیرا عفونت‌های در مراحل اولیه اغلب علائم و نشانه‌های کمی ایجاد می‌کنند یا هیچ علامتی ندارند. هنگامی که آن ها رخ می دهند، علائم معمولا یک تا سه هفته پس از قرار گرفتن در معرض کلامیدیا شروع می شوند و ممکن است خفیف باشند و به سرعت از بین بروند.

علائم کلامیدیا

علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ادرار دردناک

درد زیر شکم

ترشحات واژن در زنان

درد هنگام رابطه جنسی در زنان

خونریزی بین قاعدگی در زنان

علائم سوزاک

سوزاک یک عفونت باکتریایی دستگاه تناسلی شماست. این باکتری همچنین می تواند در دهان، گلو، چشم ها و مقعد رشد کند. اولین علائم سوزاک معمولاً 10 روز پس از قرار گرفتن در معرض آن ظاهر می شود. با این حال، برخی از افراد ممکن است ماه‌ها قبل از بروز علائم یا نشانه‌ها آلوده شوند.

علائم و نشانه های سوزاک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ترشح غلیظ، کدر یا خونی از آلت تناسلی یا واژن

درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن

خونریزی شدید قاعدگی یا خونریزی بین قاعدگی

حرکات روده دردناک

خارش مقعد

علائم تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک بیماری مقاربتی شایع است که توسط یک انگل میکروسکوپی تک سلولی به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود. این ارگانیسم در طول مقاربت جنسی با فردی که قبلاً به این عفونت مبتلا شده است گسترش می یابد.

این ارگانیسم معمولاً دستگاه ادراری را در مردان آلوده می کند، اما اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کند. تریکومونیازیس معمولاً واژن را در زنان مبتلا می کند. هنگامی که تریکومونیازیس علائم ایجاد می کند، ممکن است در عرض 5 تا 28 روز پس از مواجهه ظاهر شوند و از تحریک خفیف تا التهاب شدید متغیر باشند.

علائم تریکومونیازیس

علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ترشحات واژن شفاف، سفید، سبز یا مایل به زرد

بوی شدید واژن

خارش یا سوزش واژن

درد هنگام مقاربت جنسی

ادرار دردناک

علائم HIV

HIV یک عفونت با ویروس نقص ایمنی انسانی است. HIV در توانایی بدن شما برای مبارزه با ویروس ها، باکتری ها و قارچ هایی که باعث بیماری می شوند تداخل می کند و می تواند منجر به ایدز شود، یک بیماری مزمن و تهدید کننده زندگی.

هنگامی که برای اولین بار به HIV آلوده می شوید، ممکن است هیچ علامتی نداشته باشید. برخی از افراد معمولاً دو تا شش هفته پس از ابتلا به بیماری شبیه آنفولانزا مبتلا می شوند. با این حال، تنها راهی که می‌دانید آیا HIV دارید یا خیر، انجام آزمایش است.

علائم و نشانه های اولیه HIV

علائم و نشانه های اولیه HIV معمولا در عرض یک هفته تا یک ماه ناپدید می شوند و اغلب با علائم عفونت ویروسی دیگر اشتباه گرفته می شوند. علائم ماندگارتر یا شدیدتر عفونت  HIV ممکن است تا 10 سال یا بیشتر پس از عفونت اولیه ظاهر نشود. علائم HIV در مراحل اولیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سردرد

گلو درد

غدد لنفاوی متورم

کهیر

خستگی

همانطور که ویروس به تکثیر و تخریب سلول های ایمنی ادامه می دهد، ممکن است عفونت های خفیف یا علائم و نشانه های مزمن مانند:

غدد لنفاوی متورم که اغلب یکی از اولین علائم عفونت HIV است

اسهال

کاهش وزن

سرفه و تنگی نفس

عفونت HIV در مراحل آخر

علائم و نشانه های عفونت HIV در مراحل آخر عبارتند از:

خستگی مداوم و غیر قابل توضیح

تعریق شبانه

لرزش یا تب بالاتر از 100.4 فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) برای چند هفته

تورم غدد لنفاوی بیش از سه ماه

اسهال مزمن

سردردهای مداوم

عفونت های غیرمعمول

علائم تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی بسیار مسری است که توسط نوعی ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود که از طریق شکاف های کوچک در پوست یا غشاهای مخاطی وارد بدن شما می شود. اکثر افراد مبتلا به HSV هرگز نمی دانند که به آن مبتلا هستند، زیرا هیچ علامتی ندارند یا علائم و نشانه ها آنقدر خفیف هستند که مورد توجه قرار نمی گیرند.

هنگامی که علائم و نشانه ها قابل توجه است، اولین قسمت به طور کلی بدترین است. برخی از مردم هرگز قسمت دوم ندارند. با این حال، برخی دیگر ممکن است برای چندین دهه مراحل مکرر داشته باشند.

در صورت وجود، علائم و نشانه های تبخال تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

برجستگی های قرمز کوچک، تاول ها (وزیکول) یا زخم های باز (زخم) در ناحیه تناسلی و مقعد و نواحی مجاور

درد یا خارش در اطراف ناحیه تناسلی، باسن و قسمت داخلی ران

زخم ها می توانند ادرار را دردناک کنند. همچنین ممکن است تا زمانی که عفونت برطرف شود، درد و حساسیت در ناحیه تناسلی خود داشته باشید. در طول دوره اولیه، ممکن است علائم و نشانه‌های آنفولانزا مانند سردرد، درد عضلانی و تب و همچنین تورم غدد لنفاوی در کشاله ران خود داشته باشید.

در برخی موارد، عفونت می تواند فعال و مسری باشد، حتی زمانی که زخم وجود ندارد.

عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و علائم زگیل تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از شایع ترین انواع بیماری های مقاربتی است. برخی از اشکال HPV زنان را در معرض خطر بالای سرطان دهانه رحم قرار می دهد. اشکال دیگر باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. HPV  معمولاً هیچ علامتی ندارد. علائم و نشانه های زگیل تناسلی عبارتند از:

تورم های کوچک، گوشتی یا خاکستری در ناحیه تناسلی شما

چندین زگیل به هم نزدیک می شوند که شکل گل کلمی به خود می گیرند

خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی شما

خونریزی هنگام مقاربت جنسی

با این حال، اغلب زگیل تناسلی هیچ علامتی ایجاد نمی کند. زگیل تناسلی ممکن است به قطر 1 میلی متر یا به صورت خوشه های بزرگ تکثیر شود. زگیل همچنین می تواند در دهان یا گلوی فردی که رابطه دهانی با فرد آلوده داشته است ایجاد شود.

علائم هپاتیت

هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C همگی عفونت های ویروسی مسری هستند که بر کبد شما تأثیر می گذارد. هپاتیت B و C از این سه بیماری جدی‌تر هستند، اما هر کدام می‌توانند باعث التهاب کبد شوند.

برخی از افراد هرگز علائم یا نشانه هایی را بروز نمی دهند. اما برای کسانی که علائم آن را دارند علائم و نشانه ها ممکن است چند هفته پس از قرار گرفتن در معرض آن ظاهر شوند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

خستگی

تهوع و استفراغ

درد یا ناراحتی شکم، به ویژه در ناحیه کبد در سمت راست و زیر دنده های تحتانی

از دست دادن اشتها

ادرار تیره

درد عضلانی یا مفصلی

خارش

زرد شدن پوست و سفیدی چشم

علائم سیفلیس

سیفلیس یک عفونت باکتریایی است. این بیماری اندام تناسلی، پوست و غشاهای مخاطی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، اما می تواند بسیاری از قسمت های دیگر بدن از جمله مغز و قلب را نیز درگیر کند.

علائم و نشانه‌های سیفلیس ممکن است در سه مرحله رخ دهد. برخی از افراد سیفلیس نهفته را نیز تجربه می کنند که در آن آزمایش خون برای باکتری مثبت است اما هیچ علامتی وجود ندارد.

علائم سیفلیس

در ابتدا، تنها یک زخم کوچک و بدون درد (شانکر) ممکن است در محل عفونت، معمولاً در ناحیه تناسلی، رکتوم، زبان یا لب ها وجود داشته باشد. با بدتر شدن بیماری، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

راش هایی که با زخم های قرمز یا قهوه ای متمایل به قرمز و به اندازه یک سکه کوچک در هر ناحیه ای از بدن شما از جمله کف دست و پا مشخص می شود.

بزرگ شدن غدد لنفاوی

خستگی و احساس مبهم ناراحتی

درد

بدون درمان، باکتری سیفلیس ممکن است گسترش یابد و منجر به آسیب جدی اندام های داخلی و حتی مرگ سال ها پس از عفونت اصلی شود.

برخی از علائم و نشانه های سیفلیس در مراحل پایانی عبارتند از:

عدم هماهنگی بدن

بی حسی

فلج

کوری

زوال عقل

همچنین وضعیتی به نام سیفلیس مادرزادی وجود دارد که زمانی رخ می دهد که یک زن باردار مبتلا به سیفلیس بیماری را به نوزاد متولد نشده خود منتقل کند. سیفلیس مادرزادی می تواند ناتوان کننده و حتی تهدید کننده زندگی باشد، بنابراین برای زنان باردار مبتلا به سیفلیس مهم است که تحت درمان قرار گیرند.

نوروسیفلیس

در هر مرحله، سیفلیس می تواند بر سیستم عصبی تاثیر بگذارد. نوروسیفلیس ممکن است هیچ علامت یا نشانه ای ایجاد نکند یا می تواند باعث شود دچار:

سردرد

تغییر رفتار

مشکلات حرکتی شوید.

اگر مشکوک به بیماری مقاربتی هستید، به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر مشکوک هستید که این بیماری ها یا سایر بیماری های مقاربتی را دارید یا ممکن است در معرض یکی از آن ها قرار گرفته باشید، برای آزمایش به پزشک مراجعه کنید. تشخیص و درمان به موقع برای جلوگیری یا به تاخیر انداختن مشکلات سلامتی شدیدتر و بالقوه تهدید کننده زندگی و جلوگیری از آلوده کردن دیگران مهم است.