[wpseo_breadcrumb]
۱۳ دقیقه
درمان عفونت واژن بانوان

علائم و درمان عفونت واژن بانوان به صورت قطعی با بهترین متخصص

آنچه می خوانید...

درمان عفونت واژن بانوان

گاهی اوقات عفونت واژن بانوان ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. اما در اکثر موارد، علائم رایج عفونت مکرر واژن شامل خارش، تغییر رنگ یا مقدار ترشحات و درد هنگام ادرار است. شما ممکن است بدون داشتن رابطه جنسی واژینال یا هر نوع رابطه جنسی دیگر، دچار عفونت شوید. به عبارت دیگر، عفونت واژن با عفونت مقاربتی (STI) یکسان نیست، البته برخی انواع خاصی از فعالیت‌های جنسی گاهی اوقات می‌توانند در آن مؤثر باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع اصلی عفونت واژن، به علاوه علائم، علل، و نکاتی برای درمان عفونت مکرر واژن و تسکین درد آن، مقاله زیر را که درباره درمان عفونت واژن است، با دقت مطالعه کنید. در سایت دکتر پرند علاوه بر راه‌کارهایی برای درمان عفونت باکتریایی واژن و درمان قطعی عفونت واژن به معرفی دستگاه لیزر مونالیزا تاچ نیز پرداخته ایم.



     

    بررسی علائم عفونت واژن

    عفونت مکرر واژن یکی از رایج ترین عفونت ها، در میان همه بانوان است که در همه سنین ممکن است اتفاق بیفتد. اما زنان بیشتر در سنین باروری و در دوران قاعدگی مستعد ابتلا به آن هستند. در صورتی که در مورد عفونت های واژن و راه های درمان آن اطلاعات کافی داشته باشید می توانید به راحتی آن را درمان کنید و هیچ جای نگرانی ندارد. عفونت های واژن همیشه علائم قابل توجهی ایجاد ندارند. در صورت بروز عفونت، احتمالاً متوجه برخی از این علائم رایج خواهید شد:

    • خارش و سوزش واژن
    • درد و ناراحتی واژن
    • پوست ملتهب، برافروخته یا متورم در اطراف واژن و فرج شما
    • تغییر در میزان ترشحات واژن
    • تغییر رنگ ترشحات واژن
    • درد یا سوزش هنگام ادرار
    • درد در حین رابطه جنسی نفوذی واژینال
    • خونریزی واژینال یا لکه بینی

    شما ممکن است فقط یک یا چند مورد از علائم ذکر شده در بالا را داشته باشید. اگر علائم شما ظرف چند روز از بین نرفت یا بدتر شد، مهم است که برای تشخیص و درمان عفونت واژن، به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. همچنین ممکن است اگر احساس درد یا سوزش هنگام ادرار دارید، مبتلا به عفونت دستگاه ادراری (UTI) باشید. شما می‌توانید برای درمان عفونت واژن از مطب دکتر هما پرند‌‌‌، جراح و متخصص بیماری‌های زنان، زایمان و نازایی برای خود وقت بگیرید و با مراجعه به ایشان، درمان قطعی عفونت واژن را آغاز کنید.

     

    معرفی انواع حالت های عفونت واژن بانوان

    عفونت‌های واژن علائم مشابه زیادی دارند، که می‌تواند تشخیص دقیق آنچه در حال وقوع است را دشوارتر کند. گفته می شود، هر نوع عفونت دارای چند علامت منحصر به فرد است:

    اولین حالت عفونت واژن بانوان | واژینوز باکتریایی (BV)

    اغلب این نوع از عفونت باکتریایی واژن، باعث ترشح نازک خاکستری مایل به سفید، سبز یا زرد می شود. این ترشحات اغلب بوی ماهی مانندی دارند که بعد از رابطه جنسی واژینال شدت می‌یابند. ممکن است خارش زیادی به همراه نداشته باشد.

    دومین حالت عفونت واژن بانوان | عفونت‌های مخمری

     این نوع از عفونت واژن خارش، درد و سوزش را به همراه دارد. هنگام ابتلا به عفونت‌های مخمری، ممکن است متوجه تورم در لابیا یا چین‌های پوست در قسمت بیرونی واژن خود شوید. ترشحات معمولاً سفید و توده‌ای خواهند بود، با بافتی که برخی می‌گویند شبیه پنیر دلمه شده است.

    سومین حالت عفونت واژن بانوان | تریکومونیازیس

    این عفونت به طور معمول باعث خارش واژن و بوی ماهی مانند می‌شود. همراه با ترشحات کف آلود و زرد مایل به سبز، ممکن است دچار تورم، تحریک و التهاب در واژن نیز بشوید. سایر علائم تریکومونیازیس عبارتند از درد در هنگام رابطه جنسی واژینال، درد زیر شکم و سوزش و درد هنگام ادرار می‌باشد.

    چهارمین حالت عفونت باکتریایی بانوان | آتروفی واژن

    آتروفی واژن، یک عفونت نیست، اما می‌تواند شانس ابتلا به عفونت های واژن و UTI را افزایش دهد. در واژینیت آتروفیک، ممکن است علائمی شبیه علائم عفونت‌های دیگر مانند خارش واژن، سوزش، خشکی و تغییرات ترشحات مشاهده کنید.

     

    تماس برای مشاوره: 02126710484


    بررسی علل ایجاد عفونت واژن

    به طور کلی، عفونت‌های واژن زمانی ایجاد می‌شوند که چیزی بر تعادل معمول باکتری‌ها و مخمرها در واژن شما تأثیر بگذارد. در این بحش، علل شایع عفونت واژن بر اساس نوع عفونت آورده شده است:

    درمان عفونت مکرر واژن

    علت ایجاد عفونت واژینوز باکتریایی (BV)

    اگر باکتری‌های خاصی که به طور طبیعی در واژن شما یافت می‌شود، بیش از حد رشد کنند سبب واژینوز باکتریایی می‌شوند. در حالی که BV یک بیماری مقاربتی در نظر گرفته نمی‌شود، تماس جنسی – از جمله رابطه‌ی دهانی و واژینال می‌تواند منجر به رشد بیش از حد باکتری‌ها و افزایش شانس ابتلا به BV شود.

    علت ایجاد عفونت های مخمری

    عفونت‌های مخمری معمولا توسط قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس ایجاد می‌شود. عوامل مختلفی از جمله آنتی بیوتیک‌ها، تغییرات هورمونی، سیستم ایمنی ضعیف و استرس، همگی می‌توانند تعداد باکتری‌های ضد قارچ را در واژن کاهش دهند و منجر به رشد بیش از حد مخمرها شوند. این رشد بیش از حد می تواند علائم عفونت قارچی را ایجاد کند.

    علت ایجاد عفونت عفتریکومونیازیس

    انگل تک یاخته ای Trichomonas vaginalis باعث این عفونت می‌شود. بیشتر افراد با داشتن رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی بدون کاندوم داخلی یا خارجی به تریکوموناز مبتلا می‌شوند. با این حال، برخی از شواهد منابع معتبر نشان می‌دهد که این عفونت می‌تواند از طریق حمام مشترک نیز انتقال یابد. سایر روش‌های نادر (اما ممکن) انتقال عبارتند از: صندلی توالت مرطوب، استخر، و حوله های مشترک یا لباس‌های مرطوب.

    علت ایجاد عفونت آتروفی واژن

    این وضعیت عموماً پس از یائسگی ایجاد می‌شود، اما می‌تواند در هنگام شیردهی یا هر زمان دیگری که کاهش سطح استروژن را تجربه می‌کنید نیز رخ دهد. کاهش سطح هورمون استروژن می‌تواند باعث نازک شدن و خشکی واژن شود که درنتیجه منجر به التهاب واژن می‌شود.

    علت ایجاد عفونت با ضدعفونی کردن غیر اصولی

    شستن واژن با مخلوطی از آب و سرکه، جوش شیرین، ید یا سایر مواد ضد عفونی کننده ممکن است راه خوبی برای تمیز نگه داشتن آن به نظر برسد. اما حقیقت این است که واژن شما می تواند خود را تمیز نگه دارد. این عمل در واقع باکتری‌های سالم را در واژن شما کاهش می‌دهد و احتمال عفونت را افزایش می‌دهد.

    علت ایجاد عفونت با صابون، مایع شستشوی بدن و عطر

    شستن واژن با صابون و شوینده بدن یا اسپری کردن عطر نیز می‌تواند PH طبیعی آن را مختل کند. در حالی که شستشوی واژن با آب معمولی کاملاً کافی است، هر محصول دیگری می‌تواند باکتری‌های سالم واژن را از بین ببرد و احتمال عفونت را افزایش دهد.

    علت ایجاد عفونت با لباس های تنگ و از جنس پلاستیک

    لباس‌های زیر تنگ و از جنس پلاستیک که راه هوا را می‌بندند، با به دام انداختن رطوبت و جلوگیری از جریان هوا باعث تحریک واژن می‌شوند که می‌تواند عفونت‌ها را بیشتر کند.

     

    معرفی انواع عفونت های واژینال

    سه مورد از عفونت های واژن بانوان شامل:

    1. عفونت قارچی
    2. عفونت انگلی
    3. عفونت باکتریایی

    نشانه های عفونت قارچی واژن

    باکتری مفیدی به نام لاکتوباسیلوس در واژن زندگی می‌کند که از رشد و نموِ نوعی قارچ موسوم به کاندیدا (که نوعی میکروارگانیسم طبیعی در ناحیه‌ واژن است) جلوگیری می‌کند. در صورت بهم ریختن تعادل در نسبت این قارچ و باکتری‌ مفید واژن، باکتری نمی‌تواند وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام دهد. درنتیجه، رشد بیش از حد قارچ، باعث بروز نشانه های عفونت قارچی واژینال می‌شود که منجر به آزار شخص مبتلا می‌گردد.

    برخی از عوامل متعدد در بروز عفونت قارچی واژن:

    • مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها (آنتی‌بیوتیک مقدار لاکتوباسیلوس را در واژن کاهش می‌دهد)
    • بارداری
    • دیابت کنترل‌نشده
    • سیستم ایمنی ضعیف
    • عادات غذایی بد (مانند مصرف زیاد غذاهای حاوی شکر)
    • عدم تعادل هورمونی در دوران قاعدگی
    • استرس
    • کمبود خواب

    درمان عفونت قارچی واژن 

    برای تشخیص درست حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید. عفونت قارچی را با دو روش درمان می کنند: مصرف داروهای موضعی واژن (با تجویز پزشک یا بدون نسخه) و استفاده از داروهای خوراکی (فقط با تجویز پزشک).درمان کامل در هر دو نوع خوراکی و موضعی هفت روز طول می کشد.

     

    نشانه های عفونت انگلی

    یک عفونت انگلی معمولا خود را با ترشحات سبز یا زرد رنگ نشان می‌دهد که گاهی اوقات همراه با حباب‌هایی در سطح آن می‌باشد. ترشحات همراه حباب به نظر کف آلود می‌آیند.

     

    نشانه های عفونت باکتریایی واژن

    عفونت باکتریایی واژن یک بیماری مقاربتی نیست. عفونت باکتریایی واژن هنگامی رخ می دهد که باکتریهای مفید واژن کاهش می یابند و این باعث افزایش باکتری های مضر و بروز عفونت می شود. در اغلب موارد، ورود میکروب‌های جدید یا اضافی به واژن از طریق رابطه جنسی نیز می‌تواند به عفونت منجر شود.

    درمان قطعی عفونت واژن

     

    تماس برای مشاوره: 02126710484

     

    بررسی راه ها و روش های تشخیص عفونت واژن بانوان

    شما اگر یک یا چند مورد از علائمی که در بالا به آن‌ها اشاره شد را در خود مشاهده کردید، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. متخصص زنان، می‌تواند عفونت واژن را تشخیص دهد. اگر مرتباً به عفونت‌های واژن مبتلا می‌شوید، به‌ویژه هربار همان نوع عفونت، پزشک سؤالاتی برای کمک به تشخیص عفونت و معلوم کردن علت آن می‌پرسد.

    به این سوالات توجه کنید:

    • تا به حال سابقه عفونت واژن داشته‌اید؟
    • واژن خود را با صابون می شویید؟
    • در ماه گذشته با چند نفر ارتباط داشته‌اید؟
    • آیا در طول رابطه جنسی واژینال از کاندوم استفاده می‌کنید؟
    • از عطر یا مواد ضدعفونی کننده استفاده می‌کنید؟

    برخی از اقدامات دیگر جهت تشخیص عفونت واژن به این صورت هستند:

    • معاینه لگن را برای بررسی تحریک و التهاب انجام می‌دهند.
    • نمونه ای از ترشحات واژن را جمع آوری می‌کنند تا برای تجزیه و تحلیل آزمایش کنند.
    • دهانه رحم را برای تشخیص عفونت‌های مقاربتی، مانند سوزاک یا کلامیدیا، مورد آزمایش قرار می‌دهند.
    • یک نمونه ادرار برای آزمایش سایر بیماری‎های مقاربتی می‌گیرند.


    تفاوت عفونت قارچی و واژینوز باکتریایی

    عفونت‌های مخمری و BV علائم مشترکی دارند، که باعث می‌شود به راحتی یکی را با دیگری اشتباه بگیرند. این امر هنگام درمان عفونت واژن مشکل ایجاد می‌کند. عفونت‌های مخمری همیشه به درمان پزشکی حرفه ای نیاز ندارند و می توان آنها را با محصولات بدون نسخه (OTC) درمان کرد. از طرف دیگر، BV اغلب نیاز به درمان عفونت باکتریایی واژن، با آنتی بیوتیک دارد که فقط با نسخه و تجویز پزشک، می توانید آن را دریافت کنید.

    درمان عفونت باکتریایی واژن

     

    جلوگیری و پیشگیری از پیش آمدن عفونت واژن

     همه عفونت‌های واژن قابل پیشگیری نیستند، اما این نکات می‌توانند به کاهش احتمال ابتلا کمک کنند:

    • استفاده از محصولات معطر، از جمله تامپون، پد، و… معطر خودداری کنید.
    • از ضدعفونی کننده‌ها، دئودورانت‌های واژن و هرگونه اسپری معطر یا عطر روی واژن خودداری کنید.
    • فقط با آب ساده حمام کنید، زیرا شستشو واژن با شامپو و صابون، بر PH واژن تأثیر می‌گذارند.
    • برای کمک به بهبود جریان هوا و جلوگیری از تحریک و التهاب واژن، لباس زیر نخی یا لباس زیر با فاق نخی بپوشید. لباس زیر خود را حداقل یک بار در روز و بعد از ورزش عوض کنید.
    • برای کمک به جلوگیری از رطوبت بیش از حد، هر چه زودتر لباس شنا و لباس تمرین مرطوب را تعویض کنید.



    بررسی روش های درمان عفونت واژن

    داروهای ضد قارچ اکثر عفونت‌های واژن را درمان می‌کنند. البته داروها به شدت عفونت بستگی دارند. پزشک شما بهترین درمان را بر اساس علائم و وضعیتتان تجویز می‌کند. داروهای درمان عفونت واژن، با مبارزه با رشد بیش از حد مخمر در بدن شما کار می‌کنند. داروها یا خوراکی هستند (معمولاً در یک دوز فلوکونازول، به صورت خوراکی تجویز می‌شود) یا موضعی (روزانه تا هفت روز استفاده شود). می توانید داروهای موضعی را در ناحیه واژن خود بمالید یا با استفاده از اپلیکاتور آن‌ها را در داخل واژن (به صورت شیاف) قرار دهید. برخی از داروهای رایج ضد قارچ میکونازول (Monistat®) و ترکونازول هستند.

    روش های درمان عفونت واژن

    پزشک زنان، اطلاعاتی در مورد هر نوع دارو و دستورالعمل هایی در مورد نحوه استفاده صحیح از هر یک به شما می‌دهد. این امر مهم است که همیشه هنگام استفاده از این داروها دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید تا مطمئن شوید که عفونت به طور کامل برطرف شده و عود نمی‌کند.

    اگر برای عفونت قارچی دارو مصرف می کنید، تا زمانی که درمان به پایان نرسیده نباید رابطه جنسی داشته باشید. رابطه جنسی می‌تواند باعث تحریک بیشتر شود. درمان عفونت باکتریایی واژن و قارچی واژن، بستگی به شدت و فراوانی عفونت شما دارد. برای علائم خفیف تا متوسط ​​و مدل‌های نادر، پزشک متخصص زنان به شما توصیه‌هایی می‌کند:

     

    درمان عفونت واژن با درمان واژینال کوتاه مدت

     مصرف داروی ضد قارچ به مدت سه تا هفت روز معمولا عفونت قارچی را از بین می برد. داروهای ضد قارچ، که به صورت کرم، پماد، قرص و شیاف در دسترس هستند، شامل میکونازول Monistat 3 و ترکونازول هستند. برخی از این داروها بدون نسخه و برخی دیگر فقط با نسخه در دسترس هستند.

     

    درمان عفونت واژن با داروی خوراکی تک دوز

     پزشک شما ممکن است یک دوز خوراکی یکبار مصرف فلوکونازول (دیفلوکان) را تجویز کند. اگر باردار هستید مصرف داروهای خوراکی توصیه نمی‌شود. برای مدیریت علائم شدیدتر، ممکن است دو دوز را با فاصله سه روز مصرف کنید. اگر درمان، علائم شما را برطرف نکرد یا اگر علائم شما ظرف دو ماه برگشت دوباره به پزشک مراجعه کنید.

    اگر علائم شما شدید است یا عفونت مکرر واژن دارید:

     

    درمان عفونت واژن بانوان با درمان واژینال در یک دوره طولانی

    پزشک ممکن است دارویی برای درمان عفونت مکرر واژن که روزانه تا دو هفته مصرف می‌شود، و سپس یک بار در هفته به مدت شش ماه تجویز کند.

     

    درمان قطعی عفونت واژن با داروی خوراکی چند دوز

    ممکن است پزشک شما برای درمان قطعی عفونت واژن، به جای درمان واژینال، دو یا سه دوز از دارویی را به صورت خوراکی تجویز کند. با این حال، این درمان برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.

     

    درمان قطعی عفونت واژن با درمان مقاوم به آزول

     پزشک ممکن است اسید بوریک را توصیه کند، کپسولی که در واژن شما قرار داده می‌شود. این دارو در صورت مصرف خوراکی ممکن است کشنده باشد و فقط برای درمان قارچ کاندیدا که به عوامل ضد قارچی معمول مقاوم است استفاده می‌شود.

    • مراجعه به پزشک زنان برای عفونت واژن
    • عفونت‌ها هیچ وقت به خودی خود بهبود نمی‌یابند. مگر این که قبلا هرگز عفونت واژن نداشته‌اید.
    • در گذشته عفونت واژن داشتید، اما علائم جدید یا متفاوتی دارید.
    • علائمی دارید که با درمان OTC بهبود نمی یابند.
    • ممکن است در معرض یک بیماری مقاربتی قرار گرفته باشید.
    • متوجه ترشحات زرد یا خونی یا ترشحات با بوی بد شوید.
    • علائم دیگری از جمله استفراغ، تب یا کمردرد و معده را داشته باشید.
    • در ادرار کردن مشکل دارید یا نیاز به ادرار کردن بیش از حد معمول دارید.

    اگر باردار هستید یا فکر می کنید باردار شدید، همیشه توصیه می‍‌شود که برای هر گونه عفونت واژن به پزشک مراجعه کنید. عفونت‌های واژن درمان ‌نشده می‌توانند بدتر شوند و برخی می‌توانند منجر به عوارض در دوران بارداری و زایمان شوند.

     

    تماس برای مشاوره: 02126710484

     

    سخن پایانی

    با مطالعه‌ی این مقاله، متوجه شدیم که علائم عفونت واژن، کدام است، انواع عفونت واژن را بررسی کردیم. و دریافتیم که درمان قطعی عفونت واژن تنها با مراجعه به متخصص زنان امکان پذیر است. شما هم در صورت مشاهده‌ی هرگونه علائم مربوط به عفونت واژن می‌توانید برای درمان عفونت مکرر واژن، به دکتر هما پرند، متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کرده و درمان خود را آغاز کنید.

    دکتر هما پرند

    منبع

    ۱
    ۲
    ۳
    ۴
    ۵
    میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دکتر هما پرند

    متخصص زنان، زایمان، نازایی
    جراح زیبایی زنان

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *