[wpseo_breadcrumb]
۶ دقیقه
سوزاک در زنان

سوزاک در زنان چه عوارضی به دنبال دارد؟

آنچه می خوانید...

سوزاک در زنان یک بیماری مقاربتی (STD) است که در اثر عفونت با باکتری نایسریا گونوره ایجاد می شود .سوزاک غشاهای مخاطی دستگاه تناسلی شامل دهانه رحم، رحم و لوله های فالوپ در زنان و مجرای ادرار در زنان و مردان را آلوده می کند. همچنین می تواند غشاهای مخاطی دهان، گلو، چشم ها و رکتوم را آلوده کند. سوزاک یک بیماری عفونی بسیار شایع است.

چگونه افراد به سوزاک مبتلا می شوند؟

سوزاک از طریق تماس جنسی با آلت تناسلی، واژن، دهان یا مقعد شریک آلوده منتقل می شود. برای اینکه سوزاک منتقل شود یا اکتسابی باشد نیازی به انزال نیست. سوزاک همچنین می تواند از طریق پری ناتال از مادر به نوزاد در طول زایمان سرایت کند.

افرادی که سوزاک داشته اند و تحت درمان قرار گرفته اند، در صورت تماس جنسی با فرد مبتلا به سوزاک، ممکن است مجدداً آلوده شوند.

علائم و نشانه های سوزاک در زنان چیست؟

اکثر زنان مبتلا به سوزاک بدون علامت هستند. حتی زمانی که یک زن علائمی دارد، اغلب آنقدر خفیف و غیر اختصاصی هستند که با عفونت مثانه یا واژن اشتباه می شوند. علائم و نشانه های اولیه در زنان شامل سوزش ادرار، افزایش ترشحات واژن یا خونریزی واژینال بین دوره های  قاعدگی و درد هنگام ادرار است. زنان مبتلا به سوزاک بدون در نظر گرفتن وجود یا شدت علائم در معرض خطر ابتلا به عوارض جدی ناشی از عفونت هستند.

علائم عفونت رکتوم در مردان و زنان ممکن است شامل ترشح، خارش مقعد، درد، خونریزی یا حرکات دردناک روده باشد. عفونت رکتوم نیز ممکن است بدون علامت باشد. عفونت حلق ممکن است باعث گلودرد شود، اما معمولاً بدون علامت است.

علائم و نشانه های سوزاک در زنان چیست؟

عوارض سوزاک چیست؟

سوزاک درمان نشده می تواند باعث مشکلات جدی و دائمی سلامت در زنان و مردان شود.

در زنان، سوزاک می تواند به رحم یا لوله های رحم(فالوپ) گسترش یابد و باعث بیماری التهابی لگن (PID) شود. علائم ممکن است بسیار خفیف یا بسیار شدید باشد و می تواند شامل درد شکم و تب باشد. بیماری التهابی لگن می تواند منجر به آبسه داخلی و درد مزمن لگن شود. همچنین می تواند به اندازه ای به لوله های فالوپ آسیب برساند که باعث ناباروری یا افزایش خطر حاملگی خارج از رحم شود.

اگر سوزاک درمان نشود، می‌تواند به خون سرایت کند و باعث عفونت گنوکوکی منتشر (DGI) شود. این وضعیت می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد.

سوزاک و ارتباط با اچ آی وی چگونه است؟

سوزاک درمان نشده می تواند خطر ابتلا یا انتقال اچ آی وی، ویروسی که باعث ایدز می شود، در فرد افزایش دهد.

سوزاک چگونه بر زن باردار و جنین او تأثیر می گذارد؟

اگر زن باردار مبتلا به سوزاک باشد، ممکن است با عبور نوزاد از کانال زایمان در حین زایمان، عفونت را به نوزادش بدهد. که می تواند باعث کوری، عفونت مفاصل یا عفونت خونی تهدید کننده زندگی در نوزاد شود. شروع درمان سوزاک به محض اینکه در زنان باردار تشخیص داده شود، خطر این عوارض را کاهش می دهد. زنان باردار باید در صورت لزوم برای معاینه، آزمایش و درمان مناسب با یک پزشک متخصص زنان مشورت کنند. از دیگر عفونت هایی که پیش از بارداری باید درمان شوند عفونت قارچی واژن است. از بیماری های جدی ای که ممکن است زنان بخاطر عفونت های مقاربتی به آن مبتلا شوند سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی هستند.

چه کسانی باید از نظر سوزاک آزمایش شوند؟

هر فرد فعال جنسی ممکن است به سوزاک مبتلا شود. هر فردی که دارای علائم تناسلی مانند ترشح، سوزش در هنگام ادرار، زخم های غیر معمول یا بثورات پوستی است باید رابطه جنسی را متوقف کند و فوراً به پزشک مراجعه کند.

همچنین، هر کسی که یک شریک جنسی دهانی، مقعدی یا واژینال دارد که اخیراً مبتلا به بیماری مقاربتی STD تشخیص داده شده است، باید برای ارزیابی به پزشک زنان مراجعه کند.

برخی از افراد باید برای سوزاک آزمایش (غربالگری) شوند، حتی اگر علائمی نداشته باشند یا شریک جنسی مبتلا به سوزاک را نشناسند. فرد باید برای سوزاک یا سایر بیماری های مقاربتی آزمایش شود.

غربالگری سالانه سوزاک را برای همه زنان فعال جنسی زیر 25 سال و همچنین زنان مسن در معرض خطر توصیه می شود. عواملی مانند شریک جنسی جدید یا چندگانه، یا شریک جنسی که دارای عفونت مقاربتی است. افرادی که مبتلا به سوزاک هستند باید برای سایر بیماری های مقاربتی نیز آزمایش شوند.

سوزاک چگونه تشخیص داده می شود؟

سوزاک ادراری تناسلی را می توان با آزمایش نمونه های ادرار، مجرای ادرار (برای مردان)، یا اندوسرویکال یا واژینال (برای زنان) با استفاده از تست تقویت اسید نوکلئیک (NAAT) تشخیص داد.

درمان سوزاک چیست؟

سوزاک با درمان مناسب قابل درمان است. یک دوز 500 میلی گرمی آنتی بیوتیک عضلانی سفتریاکسون را برای درمان سوزاک توصیه می شود. هنگامی که سفتریاکسون نمی تواند برای درمان سوزاک ادراری تناسلی یا رکتوم استفاده شود، درمان های جایگزین در دسترس هستند.

آزیترومایسین و داکسی سایکلین از جمله سایر آنتی بیوتیک هایی هستند که در درمان سوزاک موثر هستند.

اگرچه دارو عفونت را متوقف می کند، اما آسیب دائمی ناشی از بیماری را ترمیم نمی کند. مقاومت ضد میکروبی در سوزاک نگرانی فزاینده‌ای دارد و درمان موفقیت‌آمیز سوزاک در حال دشوارتر شدن است. با این حال، اگر علائم فردی بیش از چند روز پس از دریافت درمان ادامه یابد، باید برای ارزیابی مجدد به پزشک متخصص مراجعه کند. برای افرادی که برای سوزاک حلقی (عفونت گلو) تحت درمان قرار می‌گیرند، 7 تا 14 روز پس از درمان، آزمایش لازم است.

درمان سوزاک چیست؟

از آنجایی که عفونت مجدد شایع است، مردان و زنان مبتلا به سوزاک باید سه ماه پس از درمان عفونت اولیه مورد آزمایش مجدد قرار گیرند، صرف نظر از اینکه معتقدند شریک جنسی خود با موفقیت درمان شده است یا خیر.

در مورد شریک جنسی چطور؟

اگر فردی برای سوزاک تشخیص داده شده است و تحت درمان قرار گرفته است، باید به همه شرکای جنسی مقعدی، واژینال یا دهانی اخیر اطلاع دهد تا بتوانند به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان قرار گیرند. عوارض سوزاک و همچنین خطر ابتلا مجدد فرد را کاهش می دهد. فرد مبتلا به سوزاک و همه شرکای جنسی او باید تا زمانی که درمان سوزاک خود را کامل نکرده و دیگر علائمی نداشته باشند، از رابطه جنسی خودداری کنند.

چگونه می توان از سوزاک پیشگیری کرد؟

کاندوم های لاتکس، زمانی که به طور مداوم و صحیح استفاده شوند، می توانند خطر انتقال سوزاک را کاهش دهند. پرهیز از روابط جنسی با شریک های جنسی متعدد و رابطه تک همسری با شریکی که آزمایش شده و شناخته شده است که آلوده نیست. همچنین انجام منظم آزمایش سوزاک نیز ضروری است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دکتر هما پرند

متخصص زنان، زایمان، نازایی
جراح زیبایی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *