آبسه بارتولن

آبسه بارتولن چیست و چگونه درمان می شود؟

آبسه بارتولن یکی از بیماری های دستگاه تناسلی زنان است. غده های بارتولن در دو سمت واژن خانم ها قرار گرفته و به شکل مایع است. این غدد وظیفه مرطوب نگه داشتن واژن را بر عهده دارند و اندازه آنها کوچک است. مایع موجود در درون این غده ها از طریق مجراها وارد واژن می شود و زمانی که راه این لوله و مجراها بسته می شود؛ مایع تشکیل شده در غده بارتولن باقی مانده و موجب کیست می شود.

کیست بارتولن موجب آبسه بارتولن می شود و زمانی که کیست آلوده می شود؛ این اتفاق می افتد. اما این موضوع را نیز باید در نظر بگیریم که کیست بارتولن به راحتی درمان می شود و در صورتی که به آن توجه نشود؛ موجب آبسه خواهد شد. در ادامه این مقاله با ما همراه وب سایت دکتر هما پرند متخصص زنان و زایمان باشید تا با این بیماری بیشتر آشنا شویم.

غده بارتولن چیست؟

همانطور که اشاره کردیم؛ غدد بارتولن در دو سمت ناحیه ورودی واژن قرار گرفته اند و روی لوب های کوچک این ناحیه قرار دارند. در حالت طبیعی این غدد کوچک هستند و با چشم هم دیده نمی شوند. در حالت عادی بر روی سطح مخاطی ورودی واژن، ترشحات غدد بارتولن وجود دارد که این ترشحات موجب شده تا در هنگام رابطه جنسی، ناحیه تناسلی لغزنده شود. این ترشحات از طریق کانال بارتولن به داخل واژن ترشح و وارد می شود.

آبسه بارتولن چیست؟

آبسه بارتولن با غدد بارتولن در واژن در ارتباط است و به دلایل مختلفی ظهور پیدا می کند. این آبسه به دو نوع عفونی و غیر عفونی تقسیم می شود. برای تشخیص آبسه بارتولن بهتر است معاینه متخصص زنان صورت بگیرد. در آبسه بارتولن، زمانی که مجرای غدد بارتولن انسداد پیدا می کند با این مشکل روبرو هستیم که در ابتدا به شکل تورم ظهور پیدا می کند. این بیماری با درد همراه نیست اما به هر میزان که ابعاد آن بزرگتر شود؛ با درد بیشتری همراه خواهد بود. گاهی اوقات کیست های ایجاد شده به اندازه 10 سانتی متر می رسند و زمانی که علائمی از خود نشان دهند باید به سرعت درمان شوند زیرا منجر به مشکلات عفونی خواهند شد. اغلب این عفونت ها از طریق رابطه جنسی یا باکتری های روده به وجود می آید و برای درمان آن از داروهای مختلفی استفاده می شود.

علائم آبسه بارتولن کدام است؟

افرادی که دچار آبسه بارتولن می شوند؛  دارای علائم زیر هستند:

• عفونت در بدن
    • درد شدید واژن
    • درد زیاد هنگام راه رفتن
    • التهاب شدید در یک سمت واژن
    • درد غیرمعمول در لوب ‌های واژن
    • درد غیرطبیعی در هنگام نزدیکی
    • وجود یک توده گرم اما بدون درد و یا با درد
    • تورم و قرمزی بیش از اندازه در لوب‌ های واژن

آبسه بارتولن در حال درمان

تماس برای مشاوره: 02126710484

درمان آبسه بارتولن

کیست بارتولن در حالت طبیعی نیاز به درمان ندارد؛ اما اگر این کیست ها بزرگ شوند و یا دچار عفونت شوند؛ به آبسه تبدیل شده و باید بیمار سریعا تحت درمان قرار بگیرد تا از افزایش آنها جلوگیری شود. برای درمان آبسه بارتولن از دو روش درمان دارویی آنتی بیوتیکی و درمان جراحی استفاده می شود:

درمان دارویی آبسه بارتولن

برخی از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند؛ در ابتدای شروع دردها به آن بی توجه هستند و از داروهای مسکن مانند ژلوفن برای تسکین درد استفاده می کنند. در صورتی که مصرف بیش از حد مسکن برای بدن عوارض داشته و بهتر است به جای مصرف آنها به دکتر متخصص زنان مراجعه کرده و از درمان آنتی بیوتیک استفاده کنید. بهتر است در این درمان، تا زمان بهبودی کامل به هیچ عنوان رابطه جنسی نداشته باشید. گاهی اوقات برخی از پزشکان، برای تسکین درد، استفاده از کیسه آبگرم را پیشنهاد می کنند.

بیشتر بخوانید: علائم زگیل تناسلی چیست؟ بهترین راه درمان زگیل تناسلی زنان و مردان

درمان آبسه بارتولن با جراحی

زمانی که کیست بارتولن بزرگ و دردناک شود؛ با استفاده از روش جراحی و بیهوش کردن بیمار، این کیست ها تخلیه شده و جراحی کامل انجام می شود. زمانی که نیاز به تخلیه باشد؛ به جای بیهوشی از بی حسی موضعی هم می توان استفاده کرد. انواع جراحی آبسه بارتولن به شرح زیر است:

• مارسوپیالیزاسیون: در این نوع جراحی، ابتدا برشی بزرگ بر سطح آبسه برای تخلیه ایجاد می ‌شود و در مرحله بعدی، لبه ‌های پوست نیز بخیه زده می شود.
    • جراحی با کاتتر و بالن: در این روش از بیحسی موضعی در قسمت لب ‌های واژن استفاده می شود و سپس کاتتر که لوله ‌ای کوچک است؛ داخل کیست بارتولن قرار می گیرد و دستگاه بالون را در خروجی آبسه می‌ گذارد. این مورد به مدت ۴ هفته داخل این کیست باقی مانده و بعد از بهبود برداشته می‌ شود.
    • آسپیراسیون با سوزن: در این روش جراح زنان با استفاده از یک سوزن فرآیند تخلیه آبسه را انجام می ‌دهد.
    • جراحی با لیزر: در جراحی با استفاده از لیزر، ابتدا برشی در سطح ناحیه آسیب دیده پوست واژن ایجاد می شود و مایعات درون کیست را تخلیه می‌ کنند و همچنین مایعات باقی مانده نیز به مرور تخلیه می‌ شوند تا در این نواحی پاکسازی انجام بگیرد.

مراقبت های بعد از درمان آبسه بارتولن

بهتر است نکات زیر را پس از جراحی آبسه بارتولن در نظر بگیرید:

• 48 ساعت پس از جراحی باید توسط پزشک متخصص زنان معاینه شوید.
    • حدود چهار هفته از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
    • به مدت ۴ هفته هنگام استحمام از مواد شوینده بودار استفاده نکنید.
    • حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عمل جراحی کارهایی مانند رانندگی را که نیاز به تمرکز بیشتری دارند، انجام ندهید تا تاثیرات بی ‌هوشی به طور کامل از بدن شما رفع شود.

تماس برای مشاوره: 02126710484

روش های پیشگیری از آبسه بارتولن کدام است؟

خانم ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری می توانند از راهکارهای زیر استفاده کنند:

• بررسی های انجام شده نشان می دهد که بیش از ۵۰ درصد انتقال عفونت هنگام برقرای رابطه جنسی اتفاق می‌ افتد. برای پیشگیری از این کار بهتر است از کاندوم استفاده کنید.
    • به خانم ها توصیه می شود که هر چند ماه یک بار برای اطلاع از سلامتی خود و چکاب به متخصصین زنان مراجعه کنند. در صورت وجود مشکل نیز پزشک متوجه بیماری شده و از روند پیشروی جلوگیری خواهد کرد.
    • یکی دیگر از راه‌ های پیشگیری  از این بیماری، رعایت بهداشت فردی در طول روز است.