تبخال تناسلی

تبخال تناسلی چیست و آیا خطری دارد؟ تبخال تناسلی از جمله بیماری های انتقال یافته از طریق رابطه جنسی  (STD) است. این عارضه نوعی عفونت STD است و موجب بوجود آمدن زخم های هرپتیک یا زخم تبخالی می گردد که در طی آن تاول هایی دردناک و پر از مایع روی نواحی نتاسلی زن و مرد مثل بیضه ها، آلت جنسی و واژن بوجود می آیند. این نوع بیماری مقاربتی تقریبا 16 درصد از تمام عفونت های STI  را شامل می شود.

علت تبخال تناسلی

دو نوع از این ویروس هرپس سیمپلکس  موجب تبخال تناسلی می گردد: HSV-1 که  معمولا موجب زخم های دهانی می شود و HSV-2 که موجب تبخال تناسلی می شود. ویروس بوجود آورنده این بیماری از راه غشای مخاطی وارد بدن بیمار می شود.این غشا موجب می شود لایه های نازک بافتی که شامل سوراخ های بدن مانند بینی، دهان و واژن و غیره می شود را می پوشاند.

علت تبخال تناسلی

بعد از آنکه ویروس ها به بدن شما نفوظ می کنند وارد سلول ها شده و سپس در سلول های عصبی لگن جای می گیرند. این ویروس ها به سادگی تکثیر یافته و با محیط انطباق می یابند. HSV-1 یا HSV-2 را می توان در مایعات بدن انسان مانند موارد زیر یافت:

• بزاق دهان
  • اسپرم مرد
  • ترشحات واژن

علائم تبخال تناسلی

برای اینکه پی ببریم آیا به تبخال تناسلی مبتلا هستیم ابتدا باید بدانیم که مدت زمان وارد شدن ویروس به بدن ما تا بوجود آمدن تبخال بین 2 الی 30 روز متغیر است. ظاهر شدن تبخال تناسلی روی پوست در واقع مهم ترین علامت ورود این نوع ویروس مقاربتی به بدن است. این تبخال تناسلی در مردان در قسمت هایی از جمله آلت تناسلی، کیسه بیضه و یا باسن نزدیک یا اطراف مقعد بوجود می آید. به این صورت نواحی ای که در آن تبخال بوجود آمده است در زنان شامل نواحی نزدیک واژن، مقعد  و باسن است.

نشانه های عمومی تبخال تناسلی در زنان و مردان به شرح زیر است:

• امکان دارد تبخال در نواحی ای مانند دهان و لب ها، صورت و یا هر جای دیگری که با نقاط آلوده درگیر و در تماس است، نمایان شود.
  • در صورتی که مقعد آلوده باشد، نواحی ای که به ویروس آلوده هستند معمولا پیش از ظاهر شدن تبخال، دچار سوزش و خارش می شوند.
  • امکان دارد تبخال ها سرباز کنند و مایع داخلشان تخلیه شود.
  • در بعضی موارد غدد لنفاوی دچار تورم می شوند. غدد لنفاوی در واقع غددی هستند که وظیفه مبارزه با عفونت و التهاب بدن را بر عهده دارند.
  •  سردردها، درد های بدنی و تب علامت تبخال هستند.

نشانه های عمومی در نوزادانی که از مادران مبتلا به این نوع تبخال متولد می شوند یعنی از طریق واژن شامل ایجاد زخم روی صورت، بدن و اندام جنسی آن هاست.

تشخیص تبخال تناسلی

در بیشتر موارد پزشک قادر است این نوع عفونت را با بررسی دیداریزخم ها تشخیص دهد. علاوه بر این، آزمایش خون ممکن است پیش از شیوع این نوع بیماری مقاربتی، ویروس را تشخیص دهد.در صورتی که فکر می کنید در معرض ابتلا به این نوع تبخال هستید، با پزشکتان مشورت کنید حتی اگر هیچ علامتی از آن ندارید.

روش های انتقال ویروس تبخال تناسلی

لازم است که گفته شود که این ویروس از راه تماس مستقیم با پوستی که آلوده است انتقال می یابد و این یکی از راه های مهم شیوع آن است. این ویروس ممکن است از راه  بخش های مرطوب بدن همانند اندام تناسلی، دهان و یا بینی شما فرد دیگری را آلوده سازد. علاوه بر این، در مواردی هم امکان دارد از راه رابطه جنسی دهانی، به ناحیه تناسلی و یا به دهان شخص سالم دیگری انتقال یابد.

به صورت کلی باید گفت که تبخال تناسلی در زنان و مردان با شیوه های زیر انتقال می یابد:

• داشتن رابطه مقعدی
  • داشتن رابطه واژینال
  • هر نوع نزدیکی که با تماس ناحیه تناسلی فرد آلوده موجب ابتلا ویروس به فرد سالم دیگری می شود.

تفاوت تبخال و زگیل تناسلی

دقت داشته باشید که تبخال تناسلی هیچوقت نباید با زگیل تناسلی اشتباه گرفته شود. باید به علائم بیماری های مقاربتی در زنان توجه داشته باشید. زگیل تناسلی با عفونتی که به ویروس اچ پی وی آلوده است ایجاد می گردد. زگیل تناسلی به خودی خود درمان نخواهد شد و باید حتما به یک متخصص به منظور تشخیص و درمان مراجعه شود. علاوه بر این، زگیل در موارد حادتر باید با لیزر درمان شود.

اگر این نوع تبخال موجب انتقال ویروس HIV شود به تدریج می تواند موجب ابتلا به بیماری ایدز می شود. دلیل ایجاد آن عفونت هرپس سیمپلکس نوع 1 و 2 است و هر دو نوع این ویروس ها ممکن است موجب آلودگی دهانه مجاری تناسلی یا مخاط داخل دهان شوند.

چگونه تبخال تناسلی درمان می شود؟

درمان سریع این نوع بیماری می تواند تبخال های بوجود آمده را از بین ببرد و میزان شیوع آن را کاهش بدهد. ولی نمی تواند این ویروس عفونی را به صورت کلی و کامل از بدن بیرون ببرد. بعضی از شیوه های درمان این نوع بیماری شامل موارد زیر می شوند:

داروها

داروهای ضد ویروس قادرند به بهبود یافتن زخم ها و کاهش دادن دردها به بیمار کمک کنند. علاوه براین، مصرف داروها می تواند علائم این عارضه را مانند خارش و سوزش را کمتر کند. از دیگر مزیت های مصرف دارو می توان به کاهش یافتن ریسک انتقال بیماری به دیگران اشاره کرد.

درمان خانگی و سنتی تبخال تناسلی

برای بهبود فرآیند درمان و تسریع آن هنگام استحمام با آب گرم، از پاک کننده های ملایم باید استفاده شود و نواحی آلوده به ویروس باید خشک و پاک شوند. علاوه بر این، پوشیدن لباس های پنبه ای و راحت به درمان بهتر کمک خواهد کرد.

زنان باردار و تبخال تناسلی

به دلیل آنکه تبخال تناسلی ممکن است برای جنین خطرناک باشد و موجب عوارضی جدی گردد. در صورتی که به این بیماری مبتلا هستید باید حتما با پزشک خود این موضوع را در میان بگذارید. به منظور درمان این بیماری پزشک شما ممکن است مصرف یکسری از داروها را برای شما تجویز کند. مادرانی که مبتلا هستند باید حتما زایمان سزارین انجام بدهند.

زنان باردار و تبخال تناسلی

چون عبور نوزاد از مجرای زایمان موجب انتقال بیماری می شود و عوارض غیر قابل جبرانی مانند نابینایی، ضربه مغزی و حتی مرگ را با خود به همراه بیاورد. تبخال تناسلی علاوه بر این، می تواند باعث بروز عوارضی در بارداری شما شود، از جمله زایمان زودرس و یا سقط جنین.