[wpseo_breadcrumb]
۸ دقیقه
درمان ناباروری با IUI

درمان ناباروری با IUI و هر آنچه باید بدانید

آنچه می خوانید...

IUI (تلقیح داخل رحمی) نوعی لقاح مصنوعی است. در روش درمان ناباروری با IUI اسپرم‌هایی که شسته و غلیظ شده‌اند در طول تخمک‌گذاری مستقیماً در داخل رحم قرار می‌گیرند. این به اسپرم سالم کمک می کند تا زمانی که توسط تخمدان شما آزاد می شود به تخمک نزدیکتر شود. این یک درمان رایج باروری برای زوج ها یا افرادی است که مایل به باردار شدن هستند.

IUI (تلقیح داخل رحمی) چیست؟

لقاح داخل رحمی (IUI)، نوعی لقاح مصنوعی، یک درمان باروری است که در آن اسپرم مستقیماً در رحم فرد قرار می گیرد. در طول یک بارداری طبیعی، اسپرم باید از واژن شما از طریق دهانه رحم، به رحم و لوله های فالوپ شما حرکت کند. تنها 5 درصد از اسپرم ها می توانند از واژن به رحم بروند. هنگامی که تخمدان شما یک تخمک آزاد می کند، به لوله فالوپ شما می رود. اینجا جایی است که اسپرم و تخمک به هم می رسند و لقاح اتفاق می افتد.

 با آی یو آی، اسپرم جمع آوری، شسته و غلیظ می شود تا فقط اسپرم با کیفیت بالا باقی بماند. این اسپرم مستقیماً با یک کاتتر (لوله نازک) در رحم شما قرار می گیرد و آن را به لوله های فالوپ شما نزدیک می کند. IUI رسیدن اسپرم به تخمک را آسان تر می کند زیرا زمان و مسافتی را که باید طی کند کاهش می دهد. این شانس شما را برای باردار شدن افزایش می دهد.

IUI (تلقیح داخل رحمی) چیست؟

پزشکان اغلب درمان ناباروری با IUI را قبل از سایر درمان های تهاجمی تر و گران قیمت باروری امتحان می کنند. IUI را می توان با اسپرم شریک زندگی شما یا با اسپرم اهدا کننده انجام داد. یک فرد ممکن است برای اطمینان از آزاد شدن تخمک در طی تخمک گذاری از داروهای باروری استفاده کند.

چرا آی یو آی انجام می شود؟

افراد IUI را به دلایل زیادی انتخاب می کنند، مانند مسائل ناباروری، یا به عنوان یک گزینه باروری برای زوج های زن همجنس یا زنانی که می خواهند بدون شریک، با استفاده از اهدا کننده اسپرم، بچه دار شوند.

تلقیح داخل رحمی (IUI) ممکن است در صورت وجود این شرایط استفاده شود:

مشکلات مخاط دهانه رحم یا سایر مشکلات دهانه رحم

 دهانه رحم شما واژن و رحم شما را از یکدیگر جدا می کند. مخاط تولید شده توسط دهانه رحم به اسپرم کمک می کند تا از واژن، از طریق رحم و لوله های فالوپ شما حرکت کند. مخاط غلیظ می تواند حرکت را برای اسپرم سخت کند. با IUI، اسپرم دهانه رحم شما را دور می زند و مستقیماً به رحم شما می رود.

تعداد کم اسپرم یا سایر اختلالات اسپرم

 تجزیه و تحلیل مایع منی بخشی از درمان ناباروری است. ممکن است نشان دهد که اسپرم شریک زندگی شما کوچک، ضعیف، کند یا به شکل عجیبی است، یا اینکه همسرتان اسپرم زیادی ندارد. IUI می تواند به این مشکلات کمک کند زیرا فقط اسپرم با کیفیت بالا انتخاب شده و در درمان شما استفاده می شود.

شما از اسپرم اهداکننده استفاده می کنید. IUI زمانی استفاده می شود که افراد از اسپرم شخصی استفاده می کنند که شریک زندگی والدین نیست. به این تلقیح اهدایی (DI) می گویند. DI زمانی انجام می شود که یکی از شرکا اسپرم نداشته باشد یا کیفیت اسپرم آنقدر پایین باشد که نتوان از اسپرم استفاده کرد. زنان مجرد یا زوج های زن همجنس که مایل به بارداری هستند نیز می توانند از اسپرم اهدایی استفاده کنند.

انزال یا اختلال نعوظ

 زمانی که یکی از زوجین نتواند نعوظ داشته باشد یا نعوظ داشته باشد یا قادر به انزال نباشد، می توان از IUI استفاده کرد.

آلرژی به منی

در موارد نادر، افراد به مایع منی شریک زندگی خود حساسیت دارند. می تواند باعث سوزش، تورم و قرمزی در واژن آن ها شود. IUI می تواند موثر باشد زیرا پروتئین های ایجاد کننده آلرژی در طی شستشوی اسپرم حذف می شوند.

ناباروری بدون دلیل این زمانی است که پزشکان نمی توانند علت ناباروری را پیدا کنند.

پروسه IUI از ابتدا تا انتها چقدر طول می کشد؟

جدول زمانی برای روش IUI تقریباً چهار هفته (حدود 28 روز) از ابتدا تا پایان است. طول آن تقریباً به اندازه یک سیکل منظم قاعدگی است.

قبل از شروع فرآیند IUI، شما (و همسرتان) یک معاینه کامل خواهید داشت که می‌تواند شامل آزمایش خون، آنالیز مایع منی، سونوگرافی و سایر تشخیص‌ها باشد.

به برخی افراد داروی خوراکی باروری به مدت پنج روز یا داروهای تزریقی تا دو هفته داده می شود. این امر شانس تخمک گذاری و آزادسازی چندین تخمک را افزایش می دهد. همه افراد به این داروها نیاز ندارند.

تلقیح یک فرآیند سریع است. چند دقیقه طول می کشد تا اسپرم وارد شود. ممکن است پزشک از شما بخواهد که تا حدود 15 دقیقه بعد دراز بکشید.

می توانید دو هفته پس از لقاح آزمایش بارداری انجام دهید.

آیا آی یو آی کار می کند؟

موفقیت بسته به علت اصلی ناباروری متفاوت است. IUI در افراد مبتلا به ناباروری غیرقابل توضیح و افرادی که مشکلات مخاط دهانه رحم یا مشکلات انزال دارند، بهترین کار را انجام می دهد. شرایط خاصی مانند اختلالات لوله فالوپ، اندومتریوز یا اختلال شدید اسپرم وجود دارد که IUI به خوبی کار نمی کند. درمان هایی مانند IVF (لقاح آزمایشگاهی) ممکن است برای این مسائل بهتر عمل کند.

تفاوت بین IVF و IUI (تلقیح داخل رحمی) چیست؟

لقاح داخل رحمی (IUI) با لقاح آزمایشگاهی (IVF) متفاوت است، زیرا لقاح در داخل لوله فالوپ شما در یک روش IUI رخ می دهد. یک نمونه اسپرم جمع آوری و شسته می شود تا فقط اسپرم با کیفیت بالا باقی بماند.

این نمونه در زمان تخمک گذاری با کاتتر وارد رحم شما می شود. این روش به اسپرم کمک می کند تا راحت تر به تخمک برسد به امید اینکه لقاح انجام شود. با IVF، اسپرم و تخمک در خارج از بدن شما (در آزمایشگاه) بارور می شوند و سپس به عنوان جنین در رحم شما قرار می گیرند. IUI نسبت به IVF ارزانتر و کمتر تهاجمی است. IUI درصد موفقیت کمتری در هر سیکل دارد.

مراحل درمان IUI چیست؟

در هر برنامه درمانی و گروه پزشکان ممکن است روند کمی متفاوت داشته باشد. درمان   IUI  معمولاً شامل موارد زیر است:

تخمک گذاری

پزشک شما باید دقیقا بداند چه زمانی تخمک گذاری می کنید. زمان تخمک گذاری برای اطمینان از تزریق اسپرم در زمان مناسب بسیار مهم است.

تعیین زمان تخمک گذاری را می توان با استفاده از کیت پیش بینی تخمک گذاری در خانه انجام داد که هورمون لوتئین کننده (LH) را تشخیص می دهد. پزشک شما همچنین می تواند  LH  را در آزمایش خون تشخیص دهد. آن ها همچنین ممکن است از سونوگرافی ترانس واژینال برای جستجوی علائم بالغ شدن تخمک استفاده کنند.

 گاهی اوقات، به شما تزریق گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) یا سایر داروهای باروری داده می شود تا یک یا چند تخمک را تخمک گذاری کنید. تخمک گذاری معمولا حدود 10 تا 16 روز پس از اولین روز پریود شما اتفاق می افتد.

تلقیح (قرار دادن اسپرم در رحم) معمولاً در عرض 24 تا 36 ساعت پس از تشخیص LH (در خون یا ادرار) یا پس از تزریق hCG انجام می شود.

آماده سازی نمونه منی

همسر شما در روز عمل IUI یک نمونه اسپرم تازه ارائه می دهد. در برخی موارد، شریک زندگی شما می‌تواند نمونه را قبلا ارائه کند و پزشک شما می‌تواند آن را تا زمان استفاده منجمد کند.

اسپرم برای تلقیح از طریق فرآیندی به نام “شستشوی اسپرم” آماده می شود که مقدار متمرکزی از اسپرم سالم را بیرون می کشد. اگر از اسپرم اهداکننده استفاده می کنید، بانک اسپرم معمولاً اسپرم هایی را می فرستد که از قبل شسته شده اند.

تلقیح

روش تلقیح ساده است و فقط چند دقیقه طول می کشد. روی میز آزمایش دراز می کشید و پزشک شما یک اسپکولوم را در واژن شما قرار می‌دهد. مشابه آنچه در طول آزمایش پاپ می‌افتد. سپس یک کاتتر از طریق دهانه رحم به داخل رحم شما وارد می شود. در نهایت، پزشک شما نمونه اسپرم شسته شده را به رحم شما تزریق می کند.

ممکن است از شما خواسته شود که 10 تا 30 دقیقه پس از تلقیح دراز بکشید. بارداری در صورتی اتفاق می افتد که اسپرم تخمک را بارور کند و تخمک بارور شده در دیواره رحم شما کاشته شود.

میزان موفقیت آی یو آی چقدر است؟

به غیر از دلیل ناباروری، سن مهم ترین عامل در تعیین موفقیت آی یو آی است. اکثر پزشکان قبل از 40 سالگی IUI را توصیه می کنند تا شانس باردار شدن شما را افزایش دهند.

میزان موفقیت آی یو آی چقدر است؟

با بالا رفتن سن افراد تخمک کمتری دارند و کیفیت آن کاهش می یابد. میزان بارداری برای IUI  بر اساس سن عبارت است از:

سن 20 تا 30 سال: 17.6٪

سن 31 تا 35: 13.3٪

سن 36 تا 38: 13.4٪

سن 39 تا 40: 10.6٪

بالای 40: 5.4٪

آیا آی یو آی بهتر از آی وی اف است؟

اکثر مردم IUI را قبل از IVF امتحان می کنند زیرا مقرون به صرفه تر و کمتر تهاجمی است. در برخی موارد، پزشک شما تصمیم می گیرد که اگر IUI برای شما کارساز نباشد، IVF را توصیه می کند. این می تواند به دلیل سن یا دلیل اصلی ناباروری زنان و مردان باشد. یک درمان بهتر از دیگری نیست، اما یکی ممکن است شانس بیشتری برای باردار شدن به شما بدهد.

آیا می توانم بعد از IUI رابطه جنسی داشته باشم؟

بله، شما می توانید قبل و بعد از IUI رابطه جنسی داشته باشید. شما شانس بارداری خود را با داشتن رابطه جنسی در روز IUI یا روز بعد از آن افزایش می دهید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دکتر هما پرند

متخصص زنان، زایمان، نازایی
جراح زیبایی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *