[wpseo_breadcrumb]
۸ دقیقه
درمان خشکی واژن در زنان

بررسی علائم و درمان خشکی واژن در زنان با روشی مطمئن

آنچه می خوانید...

درمان خشکی واژن در زنان

بدن انسان با گذشت زمان دچار تغییرات بسیاری می شود؛ یکی از بیماری های متعددی که می تواند زنان و اندام جنسی آنها را تهدید کند خشکی واژن است که با گذشت زمان می تواند تشدید شود. این بیماری در صورت به موقع درمان نشدن می تواند مشکلات حادی را در پی داشته باشد. درمان خشکی واژن در زنان بسیار اهمیت دارد. در این مقاله از سایت دکتر هما پرند، از جمله  بهترین دکتر متخصص چکاپ زنان به این درمان خشکی واژن در زنان می پردازیم.

در خانم ها اندام جنسی دارای مایع شفافی است که به الاستیک و شادابی این اندام کمک می کند؛ اما در صورتی که تولید این روان کننده شفاف کاهش پیدا کند؛ خشکی واژن در زنان را به دنبال خواهد داشت. از علائم این مساله به درد و ناراحتی در حین رابطه، افزایش عفونت های قارچی و دیگر عفونت ها می توان اشاره کرد. اما خبر خوب آن است که این مساله هم حل شدنی بوده و می توان با افزایش آگاهی و مراجعه به پزشک متخصص آن را رفع کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با این بیماری و راه های درمان آن بیشتر آشنا شویم.

 


     

    خشکی واژن چیست؟

    در گام اول برای درمان هر بیماری و درمان خشکی واژن در زنان باید ابتدا بدانیم این بیماری چه ویژگی هایی دارد. خشکی واژن یا آتروفی واژن Vaginal dryness یک بیماری شایع در میان خانم ها است که می تواند به دنبال عوامل مختلفی به وجود آمده باشد. برخلاف تصور عموم که این بیماری را مرتبط با خانم های یائسه می دانند؛ اما این بیماری می تواند بانوان بالغ را پیش از یائسگی هم درگیر کند. اما میزان رواج خشکی واژن در دوران یائسگی بیشتر است.

    در حالت طبیعی، اندام جنسی زنان به دلیل ترشح هورمون زنانه استروژن مرطوب است؛ که این رطوبت دارای فواید زیادی بوده و به این ترتیب از ایجاد زخم مهبل در اثر خشکی بیش از حد می تواند جلوگیری کند. در برخی از موارد تولید این هورمون به دلایلی در بدن کم شده و در نتیجه رطوبت واژن کاهش پیدا کرده و به صورت کلی می تواند از بین برود.

    با توجه به این که پس از دوران یائسگی تولید هورمون استروژن به شدت کاهش پیدا می کند؛ بنابراین خشکی واژن در این دوران بیشتر به چشم می خورد. هورمون استروژن کمک می کند تا دیواره واژن مرطوب، سفت و کشسان شود؛ اما اگر این هورمون در بدن کاهش پیدا کند، اندام جنسی زنانه حالت طبیعی خود را از دست داده، نازک، خشک و بدون انعطاف خواهد شد.

     

    بررسی علائم خشکی واژن

    پیش از درمان خشکی واژن در زنان باید درباره علت های آن بدانیم. علائم خشکی واژن به دنبال کاهش استروژن به وجود می آید و می تواند خارش، سوزی و درد در هنگام رابطه را به همراه داشته باشد. گاهی اوقات در حین رابطه، این سوزش و خارش بیشتر شده و بیمار دچار ترشحات غیرطبیعی می شود. از دیگر علائم خشکی واژن، تکرر ادرار یا درد در هنگام ادرار است. با این وجود این مساله می تواند در برخی از افراد بدون هیچ علامتی اتفاق بیافتد. نشانه های زیر نیز می تواند در برخی از افراد بروز پیدا کند:

    • تنگی واژن
    • لذت نبردن در هنگام رابطه جنسی
    • احساس درد شدید در حین انجام رابطه جنسی
    • خونریزی و ایجاد زخم در واژن پس از اتمام رابطه جنسی
    • خارش شدید مهبل
    • دفع ادار همراه با درد و سوزش
    • افزایش عفونت رحمی
    • کاهش میل جنسی
    • تکرر ادرار
    • التهاب واژن
    • نازک شدن لبه‌های بیرونی واژن
    • ایجاد آکنه و جوش‌های پوستی
    • کاهش اعتماد به نفس جنسی
    • گر گرفتگی و تعریق شبانه در زنان یائسه
    • بی‌خوابی و خستگی در زنان یائسه

    این علائم در افراد مختلف شدت و ضعف متفاوتی داشته و لزوما همه خانم ها همه این علائم را نخواهند داشت. گاهی اوقات فرد تنها یک یا دو علائم را داشته یا هیچ کدام را ندارد.

     

    تماس برای مشاوره: 02126710484

     

    معرفی علت های خشکی واژن در زنان

    علت خشکی واژن در زنان

    همانطور که در بالا برای درمان خشکی واژن در زنان اشاره کردیم، خشکی واژن ممکن است به دلایل مختلفی به وجود بیاید که در ادامه به بررسی موارد علت خشکی واژن می پردازیم:

    اولین علت خشکی واژن در زنان | کم آبی بدن

    یکی از دلایل خشکی واژن در زنان، کمبود آب در بدن است. سلول های بدن ما عمدتا از آب تشکیل شده است و مصرف کم آب می تواند علت خشکی واژن باشد. اگر بتوانید به صورت مداوم هیدراته بمانید و در طول روز آب بنوشید می توانید نشانه های این بیماری را در خود کاهش دهید. برای این کار می توانید از اپلیکیشن هایی برای یادآوری این کار استفاده کنید.

    دومین علت خشکی واژن در زنان | سندروم شوگرن

    سندروم شوگرن یکی دیگر از دلایل خشکی واژن است. در صورتی که این خشکی با خشکی در قسمت های دیگر بدن شما مانند چشم و دهان ایجاد می شود بهتر است آن را به اطلاع متخصص زنان و زایمان خود برسانید؛ زیرا این علائم از نشانه های سندروم شوگرن است که یکی از رایج ترین اختلال های خود ایمنی پس از آرتریت روماتوئید به شمار می رود.

    سومین علت خشکی واژن در زنان | مصرف داروهای ضد افسردگی

    داروهای ضد افسردگی در کنار آن که در رابطه جنسی و میل جنسی اختلال ایجاد می کنند؛ می توانند بر میزان رطوبت اندام جنسی زنانه هم تاثیرگذار باشند. بنابراین بهتر است در مصرف آنها کمی محتاط تر باشید.

    چهارمین علت خشکی واژن در زنان | شیردهی

    اندام جنسی زنانه در طول دوران شیردهی نیز دچار خشکی می شود که این خشکی به دلیل تغییر در هورمون ها اتفاق می افتد.

    پنجمین علت خشکی واژن در زنان | استعمال دخانیات

    همانطور که می دانید، سیگار کشیدن موجب انسداد رگ ها شده و می تواند عروق موجود در ناحیه واژن را نیز مسدود کرده و رطوبت را در این قسمت کاهش بدهد.

    ششمین علت خشکی واژن در زنان | ترشحات هورمونی نامنظم

    کاهش میزان استروژن در دوران پیش از یائسگی، بعد از زایمان و شیردهی و یا دوره هایی مانند درمان سرطان و شیمی درمانی می تواند منجر به خشکی واژن در زنان شود.

    هفتمین علت خشکی واژن در زنان | ناهماهنگی بدن در زمان رابطه جنسی

    افرادی که در طول رابطه جنسی خود آرامش لازم را نداشته و از آن لذت نمی برند هم می توانند دچار خشکی واژن شوند. بنابراین برای بهبود این وضعیت می توانید حرکات ذهن آگاهی و تمرینات مرتب تنفسی را انجام دهید.

    هشتمین علت خشکی واژن در زنان | استفاده از مواد شوینده نامناسب

    از دیگر علت خشکی واژن، می توان به مواد شیمیایی موجود در انواع صابون ها، شوینده ها و محصولات آرایشی و بهداشتی معطر و غیره اشاره کرد. اثر این مواد تا مدت زمان طولانی بر روی بدن باقی مانده و موجب تحریک و خشکی واژن می شود. بهتر است از شوینده های ملایم با روغن های طبیعی استفاده کنید.

    نهمین علت خشکی واژن در زنان | استرس

    استرس می تواند یکی از دلایل خشکی واژن باشد که بر روی روابط جنسی نیز تاثیرگذار است. بنابراین شما باید با استفاده از روش های مختلفی استرس خود را کنترل کنید.

     

    بررسی راه های درمان خشکی واژن در زنان

    درمان خشکی واژن در بانوان

    درمان خشکی واژن در زنان با استفاده از روش های مختلفی انجام می شود. با پیشرفت فناوری و روش های تشخیص متعدد نوع درمان متفاوتی برای هر فردی در نظر گرفته می شود که می تواند شامل موارد زیر باشد:

    اولین راه درمان خشکی واژن در زنان | استفاده از ژل های لوبریکانت و مرطوب کننده

    یکی از روش های درمانی متداول استفاده از انواع مرطوب کننده ها مانند لوبریکانت به خصوص در هنگام رابطه جنسی است که در صورت تداوم استفاده می توانید اثراث مثبت آن را مشاهده کنید.

    دومین راه درمان خشکی واژن در زنان | استروژن واژینال

    از دیگر روش های درمان خشکی واژن در زنان، استروژن واژینال است که به سه روش انجام می گیرد:

    1- حلقه استرینگ

    حلقه استرینگ بسیار نرم و دارای انعطاف است که در داخل واژن قرار داده می شود و استفاده از آن به جریان مداوم استروژن کمک می کند.

    2- قرص واژیفم

    قرص واژیفم برای مدت زمان دو بار در هفته و با استفاده از اپلیکاتور داخل واژن قرار داده می شود تا در نهایت این مشکل حل شده و نیازی به استفاده از آن نباشد.

    3- کرم استروژن واژینال

    این کرم ها دارای استروژن بوده و با استفاده از اپلیکاتور و به صورت هفتگی داخل واژن قرار گرفته و به تولید استروژن کمک می کند. همه این روش ها نیاز به تجویز پزشک و دوره زمانی مشخص دارد.

    سومین راه درمان خشکی واژن در زنان | کربوکسی تراپی

    کربوکسی تراپی با استفاده از گاز دی اکسید کربن به درمان خشکی واژن در زنان کمک می کند.

    چهارمین راه درمان خشکی واژن در زنان | اوزون تراپی

    این روش درمانی نیز یکی از روش های موثر با عوارض حداقلی است که به درمان خشکی واژن در زنان کمک می کند.

    پنجمین راه درمان خشکی واژن در زنان | لیزر درمانی

    این روزها استفاده از لیزر در حیطه پزشکی کاربرد بسیاری پیدا کرده است و در درمان جراحی های درمانی و زیبایی استفاده می شود. این روش یک روش درمانی کم تهاجم بوده و با کمترین عوارض به جوانسازی واژن و درمان خشکی آن کمک می کند.

    تماس برای مشاوره: 02126710484

     

    سخن پایانی

    در این مقاله از سایت دکتر هما پرند، به بررسی علت های خشکی واژن و راه های درمان خشکی واژن در بانوان پرداختیم. شما می توانید با تماس و مشاوره گرفتن از دکتر پرند، موارد مشکل و بیماری های خود را درمان کنید.

    دکتر هما پرند

    منبع

    ۱
    ۲
    ۳
    ۴
    ۵
    میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دکتر هما پرند

    متخصص زنان، زایمان، نازایی
    جراح زیبایی زنان

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *