درمان خانگی کیست تخمدان

درمان خانگی کیست تخمدان بدون دارو که معجزه می کند!

درمان خانگی کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان، موضوعی است که ذهن برخی از خانم ها را درگیر خود کرده است و علت این مساله هم شیوع نسبتا بالایی است که این بیماری اخیرا پیدا کرده است. کیست ها تخمدان کیسه هایی پر از مایع در تخمدان هستند که اغلب با علائم خاصی همراه نیستند و اغلب خوش خیم هستند. در ادامه به درمان خانگی کیست تخمدان می پردازیم.

با توجه به کم علائم بودن این کیست ها شما می توانید در کنار روش های معمول برای درمان کیست تخمدان، بدون دارو و با استفاده از درمان خانگی کیست تخمدان مانند مصرف انواع مواد غذایی مفید در این زمینه و مراقبت های خاص برای درمان آن اقدام کنید. در ادامه این مقاله با وب سایت دکتر هما پرند، متخصص چکاپ زنان ، ما را همراهی کنید تا با درمان سریع کیست تخمدان بیشتر آشنا شوید.

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان به کیسه های مایع یا نیمه جامدی گفته می شود که یا بر روی تخمدان ها قرار می گیرند و یا داخل آنها قرار دارند. این کیست ها از نظر سایز می توانند کوچک یا بزرگ باشند. تخمدان در هر ماه یک تخمک سالم آزاد می کند که معمولا کیست تخمدان در همان زمان به وجود می آید.

در هنگام آزادسازی تخمک، کامل به داخل رحم منتقل می شود اما در افرادی که به کیست تخمدان مبتلا می شوند؛ تخمک به صورت کامل تشکیل شده اما به رحم منتقل نمی شود. اغلب کیست های تخمدان عمدتا بدون علائم و خوش خیم هستند و به ندرت تبدیل به کیست بدخیم و سرطانی می شوند.

تفاوت کیست تخمدان با فیبروم

برای بسیاری از افرادی که برای درمان کیست تخمدان اقدام می کنند؛ این سوال پیش می آید که کیست تخمدان با فیبروم چه تفاوتی دارد؟ فیبروم ها توده هایی از جنس بافت رحم اند که سفت هستند؛ اما کیست تخمدان کیسه هایی پر از مایع هستند.

معرفی انواع کیست تخمدان

اغلب کیست های تخمدان بی خطر هستند و در طول دوران قاعدگی شکل می گیرند. بنابراین درمان آنها امکان پذیر است. رایج ترین کیست های تخمدان به این ترتیب است:

انواع کیست تخمدان

نوع اول | کیست ‌های عملکردی

کیست ‌های عملکردی اغلب در زمان آزاد سازی تخمک به وجود می‌ آیند و به‌ طور معمول بعد از گذشت ۲ ماه از بین می ‌روند. کیست های تخمدان از نوع عملکردی، شایع ترین نوع کیست ها هستند که به دسته‌های زیر تقسیم میشوند: کیست فولیکولی و کیست جسم زرد.

نوع دوم | کیست آندومتریوز

این کیست ها که به کیست های شکلاتی هم معروف هستند؛ زمانی که پوشش داخلی در خارج از رحم رشد کند؛ بر روی تخمدان قرار می گیرند. این دسته از کیست ها با مصرف دارو درمان می شوند.

نوع سوم | کیست درموئید

این دسته از کیست ها هم از سلول هایی که وظیفه ساخت تخمک را دارند؛ به وجود می آیند و عمدتا خوش خیم هستند.

علائم کیست تخمدان

پیش از آن که به سراغ درمان خانگی کیست تخمدان برویم؛ بهتر است با علائم این بیماری بیشتر آشنا شویم:

• حرکت روده باعث ایجاد درد می‌ شود
    • پس از عبور از دوره قاعدگی، در ناحیه لگن احساس درد به وجود می آید.
    • نزدیکی همراه با درد می ‌شود
    • به وجود آمدن درد در ناحیه شکم، کمر و ران
    • پدید آمدن حالت‌ های تهوع و استفراغ

علائمی که در ادامه اشاره می شود نیاز به مراجعه پزشکی اورژانسی دارد:

• پدید آمدن درد شدید در ناحیه لگن
    • وجود تب و گرم شدن بدن
    • سرگیجه و ضعف جسمانی
    • نفس نفس زدن و تنفس سریع و پشت سرهم

تماس برای مشاوره: 02126710484

چرا کیست تخمدان به وجود می آید؟

از جمله دلایل مهم شکل گرفتن کیست های تخمدان به موارد زیر می توان اشاره کرد:

• مشکلات هورمونی و خشکی واژن
    • اختلال در عملکرد تخمدان ‌ها
    • وجود عفونت و التهاب شدید در ناحیه لگن
    • چاقی و اضافه وزن
    • افزایش سن
    • داشتن سابقه کیست تخمدان
    • وجود برخی از مشکلات و بیماری‌ ها مانند اختلال در عملکرد غده تیروئید که منجر به نامنظمی عادت ماهیانه می شود.

درمان خانگی کیست تخمدان به صورت سریع

برای درمان سریع کیست تخمدان، شما باید بدانید که این روش ها 100 درصدی نبوده و بهتر است که در کنار درمان های پزشکی و به عنوان مکمل آنها در نظر گرفته شود. بنابراین پیش از امتحان کردن این روش ها، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

درمان کیست تخمدان به صورت خانگی

اولین راه درمان خانگی کیست تخمدان| علائم را تحت نظر بگیرید

صبر کردن در ابتدای ظهور نشانه ها، بهترین کاری است که می توانید انجام دهید؛ شاید بپرسید چرا؟ دلیل این کار آن است که برخی از کیست های تخمدان مانند کیست های عملکردی، بعد از چند دوره قاعدگی و بدون هر گونه درمان کیست تخمدان از بین می روند.

بنابراین انتظار و زیر نظر گرفتن علائم را در گام اول انتخاب کنید. این کار برای آن دسته از افرادی توصیه می شود که علائم زیادی نداشته و به این صورت کیست آنها بسیار جزئی است. در این مدت زمان بهتر است سونوگرافی به صورت مرتب انجام شده و توسط پزشک در هر مراجعه بررسی شود.

دومین راه درمان | از کمپرس گرم برای تسکین درد استفاده کنید

یکی دیگر از روش های درمان خانگی کیست تخمدان و تسکین علائم آن، استفاده از کمپرس آب گرم است که دلیل شل کردن عضلات و رقیق شدن مایع داخل کیست درد را آرام کرده و کمک می کند تا کیست سریع تر تخلیه شود. البته این روش درمان سریع کیست تخمدان، برای آن دسته از کیست هایی است که از مایعات هستند.

سومین راه درمان | ناحیه شکم و زیر شکم را ماساژ بدهید

زمانی که کیست تخمدان دردناک می شود؛ شما احساس می کنید که عضلات بدنتان سفت شده است. بنابراین ماساژ می تواند به تسکین دردهای مرتبط با سفتی عضلات که از کیست تخمدان نشات می گیرد؛ کمک بسیاری کند. پیشنهاد می شود نواحی زیر ماساژ داده شود:

• شکم
    • ران
    • باسن
    • پایین کمر

چهارمین راه درمان خانگی کیست تخمدان| از دمنوش های گیاهی کمک بگیرید

بعضی از دمنوش ها و چای ها را می توانید به عنوان درمان کیست تخمدان استفاده کنید. البته نباید فراموش کنید که درمان خانگی کیست تخمدان عمدتا علائم مرتبط با آن را کاهش می دهند اما در بلند مدت نیاز به همراه شدن با درمان های صحیح پزشکی دارند. بهترین دمنوش برای کیست تخمدان، چای زنجبیل و چای بابونه است.

چای زنجبیل، یکی از  بهترین دمنوش برای کیست تخمدان است که یک فنجان آن به همراه لیمو و عسل می تواند گرفتگی عضلات را رفع کرده و شما را آرام کند. علاوه بر این، زنجبیل دارای خواص ضد التهابی بوده و برای درمان انواع التهاب و عفونت موثر است.

چای بابونه، دیگر از گزینه های بهترین دمنوش برای کیست تخمدان است که در شب ها برای آرامش بخشی بدن استفاده می شود. گیاه بابونه به درمان التهاب و اضطراب ناشی از کیست تخمدان کمک می کند.

ریشه های گیاهان دیگری مانند ریشه ماکا، ریشه کوهوش سیاه، ریشه دونگ کوای، دانه خار مریم، ر یشه یام وحشی و .. هم در زمره بهترین دمنوش برای کیست تخمدان هستند که نوشیدن آنها به تعادل هورمونی بدن و کاهش درد تخمدان ها کمک خواهد کرد.

پنجمین راه درمان خانگی کیست تخمدان| حمام نمک اپسوم بگیرید

همانطور که اشاره کردیم، گرما و به خصوص گرمای ناشی از آب گرم به کاهش دردهای کیست تخمدان کمک بسیاری می کند. شما می توانید به آب حمام مقداری نمک اپسوم اضافه کنید تا میزان تسکین دهندگی آن بیشتر شود. نمک اپسوم تاثیر زیادی در کاهش درد عضلانی و دیگر دردهای ناحیه رحم و شکم دارد.

ششمین راه درمان | رژیم غذایی خود را تنظیم کنید

یکی از دلایل ابتلا به کیست های تخمدان، داشتن رژیم غذایی نامناسب است. رژیم غذایی که شما انتخاب می کنید تاثیر بسیاری بر سطح هورمون های بدن شما خواهد داشت و موجب ایجاد تغییراتی خواهد شد که زمینه ساز رشد سلول های غیر طبیعی در بدن می شود. برای مثال خانم هایی که مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند؛ عمدتا تغذیه سالم و خوبی ندارند. این سندروم موجب نامنظم شدن پریود، آمنوره و رشد کیست بر روی تخمدان می شود.

هفتمین راه درمان | وزن خود را کم کنید

یکی دیگر از راه های درمان سریع کیست تخمدان، کاهش وزن است. چاقی و اضافه وزن یکی از دلایل اصلی در میان اغلب بیماری ها است که با استفاده از کاهش وزن می توان به تنظیم هورمون ها و پیشگیری از ایجاد کیست و بهبود علائم آن کمک کرد.

تماس برای مشاوره: 02126710484

جمع بندی

• درمان کیست تخمدان، موضوعی است که ذهن برخی از خانم ها را درگیر خود کرده است و علت این مساله هم شیوع نسبتا بالایی است که این بیماری اخیرا پیدا کرده است.
    • رحم، بخش مهمی از دستگاه تناسلی خانم ها است که در دو طرف آن تخمدان ها قرار گرفته اند که با استفاده از لوله هایی به نام فالوپ به یکدیگر وصل می شوند. تخمدان ها دارای اندازه و شکل یکسانی هستند که وظیفه آنها تولید و نگهداری تخمک، هورمون استروژن و هورمون پروژسترون است.
    • کیست تخمدان به کیسه های مایع یا نیمه جامدی گفته می شود که یا بر روی تخمدان ها قرار می گیرند و یا داخل آنها قرار دارند.
    • اغلب کیست های تخمدان بی خطر هستند و در طول دوران قاعدگی شکل می گیرند. بنابراین درمان آنها امکان پذیر است.
    • برای درمان سریع کیست تخمدان، شما باید بدانید که این روش ها 100 درصدی نبوده و بهتر است که در کنار درمان های پزشکی و به عنوان مکمل آنها در نظر گرفته شود.
    • زمانی که کیست تخمدان دردناک می شود؛ شما احساس می کنید که عضلات بدنتان سفت شده است. بنابراین ماساژ می تواند به تسکین دردهای مرتبط با سفتی عضلات که از کیست تخمدان نشات می گیرد؛ کمک کند.
    • بعضی از دمنوش ها و چای ها را می توانید به عنوان درمان کیست تخمدان استفاده کنید. البته نباید فراموش کنید که درمان خانگی کیست تخمدان عمدتا علائم مرتبط با آن را کاهش می دهند اما در بلند مدت نیاز به همراه شدن با درمان های صحیح پزشکی دارند.
    • یکی از دلایل ابتلا به کیست های تخمدان، داشتن رژیم غذایی نامناسب است. رژیم غذایی که شما انتخاب می کنید تاثیر بسیاری بر سطح هورمون های بدن شما خواهد داشت و موجب ایجاد تغییراتی خواهد شد که زمینه ساز رشد سلول های غیر طبیعی در بدن می شود.

منبع

میانگین امتیازات ۴.۷ از ۵