[wpseo_breadcrumb]
۹ دقیقه
لیست آزمایش های چکاپ کامل زنان

معرفی تمامی لیست آزمایش های چکاپ کامل زنان به صورت کامل

آنچه می خوانید...

لیست آزمایش های چکاپ کامل زنان

وقتی صحبت از حفظ سلامتی می‌شود، زنان نسبت به مردان با پیچیدگی‌های بیشتری روبرو هستند. نه تنها زنان باید عواملی مانند زایمان و یائسگی را در نظر بگیرند، بلکه بسیاری از بیماری‌ها بر زنان تأثیر متفاوتی می‌گذارند. کاری که بانوان باید به صورت مرتب انجام دهند، آزمایش‌های چکاپ کامل است. خانم‌ها می‌توانند با انجام لیست آزمایش های چکاپ کامل زنان از برخی از بیماری‌ها جلوگیری کنند. با ما در این مقاله همراه باشید تا همه چیز را درباره‌ی بهترین زمان برای چکاپ زنان ، چکاپ رحم تخمدان، آزمایش چکاپ کامل زنان و … را با بهترین دکتر متخصص چکاپ زنان دریابید.

برای انجام آزمایش های چکاپ زنان، پزشک متخصص زنان و زایمانی پیدا کنید که کاملا با او راحت هستید و می‌توانید تمامی مسائل را با وی در میان بگذارید. آزمایش های چکاپ زنان را به تعویق نیندازید. شما می‌توانید برای انجام چکاپ زنان، به دکتر هما پرند، متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه فرمایید.

 


     

    زمان چکاپ زنان و آزمایش های آن برای دختران نوجوان

    از سنین 13 تا 17 سالگی، دختران باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند تا اطلاعاتی در مورد سلامت زنان به دست آورند. دختران نوجوان لزوماً نیازی به معاینه لگن ندارند، حتی اگر از نظر جنسی فعال باشند، تا سن 21 سالگی نیازی به آزمایش پاپ اسمیر ندارند زیرا تحقیقات نشان می دهد که خطرات غربالگری دهانه رحم قبل از 21 سالگی بیشتر از فواید آن است.

     حتی در سنین 21 تا 25 سالگی، دستورالعمل‌های اخیر نشان داد که مزایای غربالگری با پاپ اسمیر بسیار کم است. زمانی که بیمار سنش زیر 25 سال است، معمولاً تغییراتی در سلول‌های دهانه رحم (سلول‌های غیرطبیعی) ایجاد می‌شود که معمولاً خود به خود از بین می‌روند. دریافت نتیجه غیرطبیعی پاپ اسمیر اغلب منجر به آزمایشات بعدی می‌شود که شانس کم اما واقعی برای ایجاد عوارض آن دارند.

    مشاوره پیشگیری از بارداری، صرف نظر از اینکه دختران نوجوان از نظر جنسی فعال هستند یا خیر. آن‌ها باید ابتدا اطلاعات اولیه درباره‌ی فعالیت جنسی، مراقبت از بدن، احترام به بدن و همچنین نحوه محافظت از خودشان را بدانند.

     

    بررسی آزمایش های چکاپ کامل زنان برای دختران نوجوان

    آزمایش اول | واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV):

    واکسن HPV از ابتلا به برخی سرطان‌ها در مراحل بعدی زندگی مانند سرطان دهانه رحم، محافظت می‌کند. پزشکان برای کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) به همه پسران و دختران توصیه می‌کند که واکسن HPV خود را در سن 11 یا 12 سالگی دریافت کنند.

    آزمایش دوم | غربالگری فشار خون

    این آزمایش عوامل خطر مانند دیابت، چاقی و بیماری قلبی را ارزیابی می‌کند. در حالی که ممکن است بحث درباره این موضوعات زود به نظر برسد، اما طبق تجربه، بهتر است این گفتگوها را زودتر شروع کنیم تا دخترانمون در مورد مراقبت از سلامتی و بدن خود آگاه شوند. و زودتر بیاموزند که چگونه از بیماری‌های دیابت و فشار خون جلوگیری کنند.

    آزمایش سوم | غربالگری چربی خون

    این آزمایش خون، میزان کلسترول و تری گلیسیرید را بررسی می‌کند. این آزمایش های چکاپ کامل زنان فرصت مناسبی برای صحبت در مورد الکل، مصرف مواد مخدر و دخانیات و همچنین موضوعاتی مانند اضطراب و افسردگی است.

     

    تماس برای مشاوره: 02126710484

     

    زمان چکاپ اولیه زنان به چه صورت است؟

    سالی یک بار. گفته می‌شود که 20 تا 30 سالگی زمان خوبی برای حفظ موقعیت خود یا شناسایی عوامل خطر بیماری های مختلف است، چه چاقی، دیابت بیماری‌های ارثی مانند سرطان و بیماری قلبی، یا کاهش خطر بیماری‌های مقاربتی.

     

    بررسی لیست آزمایش های چکاپ کامل زنان 20 تا 30 ساله

    چکاپ کامل زنانه

    لیست آزمایش های چکاپ کامل زنان | تست پاپ و معاینه لگن

    تست پاپ در طی چکاپ کامل زنان، برای غربالگری سرطان دهانه رحم و HPV انجام می شود. زنان 21 تا 29 ساله باید هر سه سال یکبار غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام دهند. برای زنان 21 تا 25 ساله، مزایای تست پاپ بسیار کمتر است زیرا خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم بسیار پایین است. با این حال، برای زنانی که واکسن HPV نزده‌اند، می توان غربالگری را در نظر گرفت. این تصمیم به سابقه غیرطبیعی تست پاپ و HPV و وضعیت واکسن HPV او بستگی دارد. اگر مطمئن نیستید، لطفاً با پزشک متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید.

    زنان 30 تا 65 ساله باید هر سه سال یکبار به تنهایی از نظر سرطان دهانه رحم، هر پنج سال یکبار برای HPV به تنهایی یا هر پنج سال یک بار در صورت آزمایش همزمان برای هر دو مورد غربالگری قرار گیرند.

    لیست آزمایش های چکاپ کامل زنان | معاینه بالینی پستان‌ها

    این معاینه معمولاً در طی ویزیت دکتر و از سن 19 سالگی شروع می‌شود.

    لیست آزمایش های چکاپ کامل زنان | غربالگری عفونت مقاربتی (STI )

    تمام زنان فعال جنسی زیر 25 سال باید هر سال از نظر سوزاک و کلامیدیا آزمایش شوند. زنان 25 سال و بالاتر که شریک جنسی جدید یا چند نفر مختلف دارند یا شریک جنسی مبتلا به بیماری مقاربتی نیز باید هر سال برای سوزاک و کلامیدیا آزمایش شوند. تعدادی دیگر از غربالگری‌های STI وجود دارد که زنان ممکن است بخواهند با پزشک خود درباره درمان عفونت واژن در نظر بگیرند، به خصوص اگر چندین شریک جنسی داشته باشند. اگر از نظر جنسی فعال هستید، انجام آزمایش برای بیماری‌های مقاربتی یکی از مهم ترین کارهایی است که می‌توانید برای محافظت از سلامت خود انجام دهید. مطمئن شوید که در مورد سابقه جنسی و آزمایش STI خود با پزشک خود گفتگوی باز و صادقانه ای دارید و از ایشان بپرسید که آیا باید برای بیماری های مقاربتی آزمایش شوید یا خیر.

    توجه: غربالگری بیماری‌های مقاربتی در دوران بارداری در فواصل زمانی مشخص انجام می‌شود.

    لیست آزمایش های چکاپ کامل زنان | تنظیم خانواده

    این کار در طول آزمایش های چکاپ کامل زنان انجام می شود. این امر به پیشگیری از بارداری، بهداشت باروری و برنامه ریزی باروری به وجود آمده است. که همه این موارد برای زنان علاقه مند به تشکیل خانواده مهم است. برای زنانی که در گذشته باردار بوده اند، ارزیابی سابقه بارداری بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر فردی دیابت داشته باشد یا در دوران بارداری دچار مشکل فشار خون مانند پره اکلامپسی شده باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی در طول زندگی او را افزایش می دهد. همان طور که که می‌دانید بارداری اغلب پنجره‌ای به سلامت آینده یک زن است.

    لیست آزمایش های چکاپ کامل زنان | غربالگری فشار خون

    سالی یکبار. از آنجایی که بیماری قلبی سلامت زنان را بیش‌تر تهدید می‌کند که به فشار خون، کلسترول، مدیریت وزن و عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش توجه زیادی داشته باشید. خوب است که فشار خون خود را چندین بار در سال چک کنید، نه فقط در طول چکاپ.

    لیست آزمایش های چکاپ کامل زنان | اختیاری

    آزمایش ژنتیک. اگر سابقه خانوادگی سرطان، از جمله سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم یا سرطان روده بزرگ وجود داشته باشد، باید به یک پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید.

     

    تماس برای مشاوره: 02126710484

     

    زمان آزمایش های اولیه برای خانم های 40 تا 50 سال

     چکاپ زنان اولیه بابد حداقل یک بار در سال یا به دفعات مورد نیاز انجام شود.

     

    آزمایش های چکاپ زنان خانم های 40 تا 50 ساله

    چکاپ رحم و تخمدان

    آزمایشات معمول خون و غربالگری چربی

    فشار خون، قند خون، کلسترول و… را اندازه گیری می کند. حداقل یک بار در سال لازم است.

    تست پاپ و معاینه لگن

    هر سه سال یک بار برای سرطان دهانه رحم، هر پنج سال یک بار برای HPV یا هر پنج سال یک بار با ترکیب هر دو آزمایش غربالگری کنید.

    غربالگری سرطان سینه

    سالی یکبار، از سن 45 سالگی این مرحله از چکاپ زنان باید آزمایش‌های چکاپ زنان را آغاز کنند. زنان 40 تا 44 ساله بهتر است ماموگرافی سالانه را شروع کنند. زنان 55 سال و بالاتر بهتر است هر دو سال یکباراین آزمایش را انجام دهند.

    آزمایش های چکاپ کامل زنان برای زنان 60 ساله و بالاتر

    تست پاپ و معاینه لگنی برای زنان مسن

    بر اساس دستورالعمل های موجود، تست پاپ به طور معمول بعد از سن 65 سالگی توصیه نمی‌شود. البته تصمیم در این باره باید بین زن و پزشک و بر اساس سابقه بیمار گرفته شود.

    آزمایشات معمول خون و غربالگری چربی برای زنان مسن

    حداقل یک بار در سال یا به دفعات مورد نیاز. برای هر فردی متفاوت است و به سابقه خانوادگی سرطان کولون و نتایج کولونوسکوپی بستگی دارد. برای اکثر افرادی که در معرض خطر متوسط ​​هستند، کولونوسکوپی هر 10 سال یک بار پس از 45 سالگی توصیه می شود.

    غربالگری پوکی استخوان

    زنان 65 سال و بالاتر با توده استخوانی طبیعی باید هر 15 سال یک بار آزمایش تراکم استخوان (BMD) انجام دهند. آزمایشات مکرر برای زنانی که عوامل خطر خاصی برای پوکی استخوان دارند، مانند سیگار کشیدن، اعتیاد به الکل، سابقه شکستگی لگن در والدین یا آرتریت روماتوئید توصیه می‌شود.

    غربالگری سرطان پوست

    سالی یک بار. اگر سابقه خانوادگی سرطان پوست یا سابقه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید وجود داشته باشد، باید این غربالگری را انجام داد.

    اگر بالای 65 سال دارید و به دلیل خطر ابتلا به HPV یا سایر نگرانی‌ها می‌خواهید آزمایش پاپ اسمیر را به طور منظم ادامه دهید، با پزشک متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید تا آنها بتوانند خطرات شما را ارزیابی کنند و شما بتوانید با هم برنامه ریزی کنید.

     

    آزمایش های چکاپ کامل زنان | چکاپ رحم و تخمدان

    برای چکاپ رحم و تخمدان، یکی از مهم‌ترین کارهایی که صورت می‌گیرد سونوگرافی رحم و تخمدان است یک آزمایش تشخیصی غیر تهاجمی است که تصاویری را تولید می‌کند که برای ارزیابی اندام‌ها و ساختارهای داخل لگن زنان استفاده می‌شود. سونوگرافی رحم و تخمدان امکان تجسم  اندام‌ها و ساختارهای لگن زنانه از جمله رحم، دهانه رحم، واژن، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها را فراهم می‌کند.

     

    نتیجه گیری

    از خانم‌‌های محترم تقاضا داریم آزمایش های چکاپ کامل زنان را دست کم نگیرند. حتما برای انجام آزمایش‌های چکاپ زنان به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند. چکاپ رحم و تخمدان باعث می‌شوند از پیشروی بیماری‌های احتمالی زنانه بتوان زودتر جلوگیری کرد. بنابراین چکاپ‌ را پشت گوش نیندازید و شما می‌توانید برای آزمایش های چکاپ کامل زنان به مطب دکتر هما پرند، متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

    دکتر هما پرند

    منبع

    ۱
    ۲
    ۳
    ۴
    ۵
    میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دکتر هما پرند

    متخصص زنان، زایمان، نازایی
    جراح زیبایی زنان

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *