حاملگی مولار

حاملگی مولار در زنان بسیار شایع است. معمولا ما در زندگی خود این را تجربه کرده ایم که گاهی اتفاقات شیرین زندگیمان به تلخ ترین تجربیات ما تبدیل شده اند. بیرون آمدن از این نوع بحران ها اغلب با افسردگی همراه است؛ چون نتوانستیم مانند سایر انسان ها از شرایط دلنشین زندگیمان لذت ببریم، از جمله این بحران های مهم می توان به بارداری در بانوان اشاره کرد. با وجود اینکه این تجربه ممکن است از هیجان انگیز ترین و شیرین ترین اتفاقات زندگی مان باشد. ولی گاهی اوقات با مشکلاتی همراه می شود که دیگر نمی توانیم از آن به عنوان خاطره ای دلنشین یاد کنیم.

از جمله این بحران ها که بعضی از مادران در دوران حاملگی خود با آن روبرو می شوند حاملگی خارج رحمی است. اینکه دلیل این نوع بارداری چیست و چه علائم و عوارضی دارد را می توانید با مطالعه این مطلب دریابید. بهتر است در مورد زایمان طبیعی نیز اطلاعاتی داشته باشید.

حاملگی مولار چیست؟

یک نوع بارداری که تخم بارور شده بیرون از فضای رحم کاشته شده است و رشد می یابد حاملگی مولار است. تخم بارور شده قادر است در دهانه رحم، تخمدان و شکم قرار بگیرد و رشد کند که در واقع یکی از انواع حاملگی خارج رحمی است. ولی نوع شایع آن در یکی از لوله های رحمی رخ می دهدکه به اصطلاح به آن حاملگی لوله ای هم می گویند.

حاملگی مولار چیست؟

انواع حاملگی مولار

بارداری مولار نسبی: زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک توسط دو اسپرم بارور شده باشد. در حقیقت دو مجموعه کروموزومی خواهد داشت. این نوع بارداری غیر عادی است و قلب جنین تشکیل نمی گردد. در بارداری های دو قلویی این امکان وجود دارد که یکی از جنین ها سالم بماند.

بارداری مولار کامل: هنگامی که اسپرم، تخمکی عاری از ژنتیک را بارور می کند، در این صورت کروموزوم های اسپرم دو برابر خواهند شد و در ادامه آن دو کروموزوم از پدر به تخمک داده خواهد شد.

علت بروز حاملگی مولار

• از اصلی ترین علل بارداری خارج از رحم صدمه یافتن لوله رحم است. در نتیجه، هرگونه التهاب لوله رحم و یا التهاب در ناحیه لگنی می تواند موجب شود که راه انتقال تخمک به رحم مسدود شود و همچنین باعث رشد تخمک در لوله رحم گردد.
  • زایمان های سزارین پیشین، عمل های جراحی شکم و یا جراحی آپاندیس ممکن است موجب شود بانوان را مستعد داشتن بارداری خارج از رحم کند.
  • در صورتی که از IUD و یا قر ص شیردهی در طول بارداری استفاده شود، میزان ابتلا به بارداری خارج رحمی افزایش خواهد یافت.
  • داشتن سن بالا در حاملگی به همراه استعمال دخانیات هم می تواند موجب بارداری مولار گردد.

علائم حاملگی مولار در خانم ها

علائم این نوع حاملگی را نمی توان به راحتی از درد های ناشی از سیکل قاعدگی تشخیص داد. این علائم می توانند مانند علائم سقط جنین باشند و با خود درد در ناحیه لگن و خونریزی شدی را به همراه بیاورند.

معمولا علائم این نوع بارداری در مدت زمان 2 تا 4 هفته بعد از سیکل قاعدگی اتفاق می افتد. بارداری خارج رحمی در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود، می تواند موجب بوجود آمدن پارگی لوله رحم شده و درد های ناگهانی و خونریزی های سنگین را با خود به همراه داشته باشد.

علائم حاملگی مولار در خانم ها

تشخیص حاملگی مولار

پس از اینکه پزشک شما به آزمایش خون و سطح هورمون گنادوتروپین در بدنتان مشکوک شد، به منظور تشخیص درست، سونوگرافی تجویز خواهد کرد. بارداری مولار در مدت زمان 7 تا 9 هفتگی بارداری، به وسیله انواع سونوگرافی هم مشخص می گردد. در سونوگرافی به کمک امواج صوتی و صفحه مانیتور جنین، وضعیت جنین را بررسی خواهند کرد.

عوارض حاملگی مولار

بعد از برداشتن بافت غیرعادی مولار و اتمام بارداری، بخش هایی از بافت مولار امکان دارد که باقی بماند و به رشد خود ادامه بدهد. به این وضعیت  نئوپلازی تروفوبلاستیک حاملگی (GTN) پایدار گفته می شود. در حدود 15 الی 20 درصد حاملگی های مولار کامل و تا 5درصد از حاملگی های مولار جزئی رخ می دهد.

از جمله نشانه های GTN پایدار، می توان به سطح بالای hcg بعد از پاکسازی بافت مولار اشاره کرد. در بعضی از موارد، یک مول مهاجم به عمق بافت میانی دیواره رحم نفوذ کرده و موجب خونریزی واژن می گردد.

GTN  پایدار معمولا با موفقیت درمان می گردد و درمان آن با شیمی درمانی و هیسترکتومی، به معنای خارج کردن رحم صورت می گیرد. GTN  به ندرت به سرطان تبدیل می شود که به آن GTN به نام کوریوکارسینوما گفته می شود و می تواند به سایر اندام ها هم گسترش پیدا کند. کوریوکارسینوما اغلب با چند ترکیب دارویی که در درمان سرطان استفاده می شوند، بصورت موفقست آمیزی درمان می گردند. احتمال بروز این نوع عارضه در حاملگی مولار کامل، بیشتر از نوع جزئی آن است.

اقدام برای بارداری مجدد بعد از بارداری مولار

داشتن پیشینه حاملگی مولار شانس بارداری دوباره را کاهش نمی دهد، ولی خطر عود مجدد آن را بیشتر می کند. در نتیجه، این مهم است که پیش از اقدام به بارداری دوباره، تحت نظر پزشک خود باشید.

زمان قطعی انتظار شما برای حاملگی مجدد تنها با تشخیص پزشک ممکن است، ولی در صورتی که بارداری مولار درمان شده باشد، به منظور بارداری مجدد باید حداقل شش ماه تا یکسال صبر کنید، تا سطح هورمون hcg  در بدن شما به صفر برسد. در صورتی که قبل از این زمان مجددا باردار شوید، سطح این هورمون بالا خواهد رفت و تشخیص بازگشت و یا بازنگشتن بافت غیر عادی مولار برای پزشک متخصص غیر ممکن می شود.

خوشبختانه داشتن یک حاملگی مولار روی بارداری به صورت طبیعی تاثیرات منفی نخواهد گذاشت. احتمال عوارضی همانند مرده به دنیا آمدن نوزاد، نقایص مادرزادی، زایمان زودرس یا دیگر عوارض حاملگی را افزایش نمی دهد. ضمنا ریسک داشتن یک حاملگی مولار دیگر تنها یک یا 2درصد خواهد بود. در بارداری های بعدی این عارضه با انجام دادن سونوگرافی در 3ماهه اول بارداریتان بررسی می شود.