لاپاراتومی

راهنمای کامل عمل لاپاراتومی

لاپاراتومی یک برش جراحی در حفره شکم است. لاپاراتومی برای بررسی اندام های شکمی و کمک به تشخیص هر گونه مشکل انجام می شود. عوارض احتمالی شامل عفونت و تشکیل بافت اسکار در حفره شکمی است. یک جایگزین برای لاپاراتومی، لاپاراسکوپی است، که در آن برش های کوچکی ایجاد می شود تا از طریق آن حفره شکمی کشف شود. زمان ریکاوری با این روش بسیار کاهش می یابد.

بررسی جراحی درد شکم

یک دلیل رایج برای لاپاراتومی بررسی درد شکم است، اما ممکن است این روش برای طیف وسیعی از نشانه‌ها مورد نیاز باشد. اندام های شکمی شامل دستگاه گوارش (مانند معده، کبد و روده) و اندام های دفع کننده (مانند کلیه ها و مثانه) است. جراح شما ممکن است نیاز به عمل داشته باشد تا علت دقیق شکایت شما را دریابد. برای مثال، ممکن است لازم باشد قبل از شروع درمان، علت خونریزی داخلی در دستگاه گوارش را مشخص کنند یا محل سوراخ شدن روده شما را بیابند.

قبل از عمل، پزشک یا جراح شما موارد زیر را انجام خواهد داد:

در مورد سابقه پزشکی، جراحی و عوامل سبک زندگی (مانند داروهای فعلی یا سابقه مصرف سیگار) که ممکن است بر عمل شما تأثیر بگذارد سؤال کنید.

از پزشک خود بخواهید عمل را توضیح دهد و با شما در مورد امکان جراحی بیشتر پس از تشخیص صحبت کند.

شما را در مورد هر گونه روش منتهی به عمل (قبل از عمل) و آنچه پس از عمل انتظار می رود، آگاه کند. از شما خواسته می شود که با این عملیات موافقت کنید:

• آزمایش اشعه ایکس
  • آزمایش خون

ممکن است به شما یک لوسیون اسکراب جراحی برای استفاده در حمام و یک لباس نیز برای پوشیدن داده شود.

یک متخصص بیهوشی بررسی می کند که آیا شما برای عمل مناسب هستید و آلرژی هایی که ممکن است داشته باشید را یادداشت کند.

روش لاپاراتومی

لاپاراتومی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. جراح یک برش از طریق پوست و ماهیچه شکم ایجاد می کند تا اندام های زیرین به وضوح دیده شوند. سپس اندام های در معرض دید به دقت بررسی می شوند. پس از تشخیص، ممکن است مشکل در محل برطرف شود (به عنوان مثال، ممکن است یک روده سوراخ شده ترمیم شود). در موارد دیگر، ممکن است به عمل دوم نیاز باشد. پس از انجام لاپاراتومی، عضله دیواره شکم و پوست روی آن بخیه زده می شود (دوخته می شود).

روش لاپاراتومی

بلافاصله بعد از عمل

پس از عمل، می توانید انتظار داشته باشید:

• دما، نبض، تنفس، فشار خون و محل زخم شما به دقت کنترل شود.
  • ممکن است یک درن در محل زخم قرار داده باشند.
  • ممکن است یک لوله کوچک از بینی شما وارد معده شده باشد تا به تخلیه ترشحات معده برای یک یا دو روز کمک کند. این به دستگاه گوارش شما در حین بهبودی استراحت می دهد.
  • ممکن است یک کاتتر ادراری برای تخلیه ادرار وارد شود.
  • به شما مایعات داخل وریدی (مستقیم در رگ) داده می شود، زیرا ممکن است برای چند روز اجازه غذا خوردن نداشته باشید.
  • تسکین درد باید به طور مرتب طبق دستور پزشک انجام شود تا راحت باشید.
  • در اسرع وقت، به شما توصیه می شود که تنفس عمیق و تمرینات پا را انجام دهید.
  • به شما کمک می شود روز بعد از عمل از رختخواب خارج شوید (همه به خوبی پیش می روند). پیاده روی زودهنگام مهم است، زیرا خطر لخته شدن خون و عفونت قفسه سینه را کاهش می دهد.
  • به شما مراقبت روزانه و مشاهده زخم همراه با توصیه هایی در مورد مراقبت از زخم خود در خانه داده می شود.

دارو در هنگام ترخیص به شما داده می شود.

بیشتر بخوانید: حاملگی خارج رحمی

عوارض احتمالی

عوارض احتمالی لاپاراتومی عبارتند از:

• آسیب به اندام های داخلی
  • تشکیل بافت اسکار داخلی (چسبندگی)
  • انسداد روده یا درد شکم که ممکن است در اثر چسبندگی ایجاد شود.
عوارض احتمالی

مراقبت از خود در خانه

توسط پزشک خود راهنمایی شوید، اما پیشنهادات کلی عبارتند از:

• سعی کنید تا حد امکان به مدت دو هفته استراحت کنید.
  • باید ترتیبی داده شود که اقوام یا دوستان به شما در خانه کمک کنند. شما باید به شدت از بلند کردن، کشیدن یا هل دادن سنگین خودداری کنید.
  • ممکن است پس از ترخیص از بیمارستان به رژیم غذایی اصلاح شده نیاز داشته باشید. تمام توصیه های غذایی را دنبال کنید.
  • مطمئن شوید که داروهای خود را مصرف می کنید و دستورالعمل ها را دقیقاً دنبال می کنید.
  • هر تمرینی را که در بیمارستان نشان داده اند ادامه دهید.
  • اگر زخم شما ملتهب و حساس شد یا شروع به ترشح کرد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. این علائم می تواند نشان دهنده عفونت باشد.

چشم انداز بلند مدت

زمان بهبودی پس از لاپاراتومی معمولاً شش هفته است، اما بسته به اینکه آیا سایر روش‌ها همزمان انجام می‌شوند یا خیر، ممکن است متفاوت باشد. مانند هر بهبودی پس از عمل، مهم است که همیشه با پزشک خود مشورت کنید. حتما معاینه نهایی را انجام دهید.

سایر اشکال تشخیص

جایگزین لاپاراتومی، لاپاراسکوپی است. لاپاراسکوپی داخل حفره شکم یا لگن را با استفاده از یک لوله باریک (لاپاراسکوپ) که از طریق یک برش کوچک وارد می‌شود، بررسی می‌کند. لاپاراسکوپ حاوی سرهای دوربین فیبر نوری یا سرهای جراحی (یا هر دو) است. قبل از اینکه لاپاراسکوپی در دسترس باشد، پزشکان همیشه مجبور بودند برای معاینه اندام‌های داخلی، منافذ بزرگی ایجاد کنند و لایه‌هایی از بافت را برش دهند. لاپاراسکوپی زمان بهبودی بیمار را بسیار کاهش می دهد، اما در همه موارد مناسب نیست.

از کجا کمک بگیریم

• دکتر شما
  • جراح

نکات مهم

لاپاراتومی یک برش جراحی در حفره شکم است.

لاپاراتومی برای بررسی اندام های شکمی و کمک به تشخیص هر گونه مشکل انجام می شود.

عوارض احتمالی شامل عفونت و تشکیل بافت اسکار در حفره شکمی است.

یک جایگزین برای لاپاراتومی، لاپاراسکوپی است که در آن برش های کوچکی ایجاد می شود تا از طریق آن حفره شکمی کشف شود. زمان ریکاوری با این روش بسیار کاهش می یابد.

میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵