[wpseo_breadcrumb]
۶ دقیقه
دلائل نازایی زنان

علت های نازایی زنان

آنچه می خوانید...

مشکل نازایی و ناباروری در میان زوجین می تواند دلائل زیادی داشته باشد. در نتیجه بدون انجام دادن آزمایشات لازم تخصصی نمی شود در موردش نظر داد. نازایی زنان و ناباروی مردان می تواند دلائل بسیاری داشته باشد که امروز در این مطلب به آن می پردازیم.

ناباروری چیست؟

سعی کردن برای باردار شدن در بین زوجین معمولا  پروسه ای جذاب است. اما هنگامی که چندین ماه می گذرد ولی تست های بارداری منفی هستند این پروسه جذاب  و تلاش برای باردار شدن می تواند به روندی ناراحت کننده و همراه با استرس تبدیل گردد. چون زوجین به این نتیجه می رسند که نابارور هستند و امیدشان را از دست می دهند. ولی توصیه ما به شما این است که پیش از انجام هر اقدامی در این مورد با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت داشته باشید.

چه زمانی می توانیم بگوییم که یک زوج نابارور هستند؟

زمانی که یک خانم بدون اقدامی برای جلوگیری، 12ماه کامل به طور منظم برای بارداری تلاش کرده است ولی باردار نشده است، می توانیم بگوییم این زوج درگیر ناباروری اند.

البته باید گفت این مدت زمان برای بانوانی که بالای 35سال هستند، 6ماه است. بعلاوه زنانی که در گذشته باردار شده اند ولی الان قادر  به بارداری نیستند و همچنین زنانی که سقط های مکرر دارند هم نابارور تلقی می شوند.   

اما مسئله ای که در اینجا مطرح است این است که مشکل ناباروری تنها زنان را مبتلا نمی کند. بنابراین مردان نیز در این مورد باید معاینه شده و آزمایشات لازم را بدهند. در این شرایط باید هر دو نفر برای حل مشکل همراه شوند.

دلائل نازایی زنان

نازایی زنان دلائل زیادی می تواند داشته باشد. در ادامه با رایج ترین علت های نازایی در زنان آشنا می شویم:

  1. سن

با بالا رفتن سن یک خانم ، تعداد تخمک هایش و  همچنین قدرت باروری اش خیلی سریع کاهش پیدا می کند. البته این روال کاهش یافتن تخمک ها در اواسط 30 سالگی بیشتر نمایان می‌شود به صورتی که حدودا یک سوم از زوج هایی که خانم بالای 35سال است، با ناباروری درگیر اند.

با افزایش سن یک خانم، بجز افزایش سن،کیفیت تخمک هایش نیز کاهش پیدا می کند. این مشکل موجب کاهش قدرت باروری شده و علاوه بر این احتمال بروز ناهنجاری های کروموزومی هم بیشتر می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که حدودا 70 درصد سقط ها به خاطر ناهنجاری های کروموزومی بوجود می آید.

بانوانی که میانسال هستند، به احتمال بالاتری دچار مشکلات سلامت هستند که ممکن است باعث کاهش قدرت باروری شان شود.

2) اختلالات تخمک گذاری

بوجود آمدن این اختلالات در تخمک گذاری به صورت معمول بر قدرت باروری بانوان تاثیرگذار است. چون بدون تخمک گذاری موفقیت آمیز، دیگر تخمکی برای لقاح و باروری وجود نخواهد داشت.

اختلال در تخمک گذاری به این معناست که به ندرت تخمک گذاری در بدن یک زن انجام می شود یا خانم اصلا تخمک گذاری ندارد. این مشکل در زوج های نابارور بسیار رایج است به طوری که دلیل ناباروری در حدود 1زوج از هر 4زوج است.

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) از شایع ترین اختلالات تاثیرگذار بر روند تخمک گذاری است. سایر دلائل این نوع اختلالات در تخمک گذاری شامل اختلالات هورمونی مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید می شود، همچنین مشکل نارسایی تخمدان و اختلال عملکرد هیپوتالاموس و غیره.

3) سندرم تخمدان پلی کیستیک

مشکلات تخمک گذاری معمولا به علت سندرم تخمدان پلی کیستیک بوجود می آیند، در میان عامه مردم به تنبلی تخمدان معروف است.

این سندروم در واقع رایج ترین علت ناباروی در بانوان است. از جمله عوارض آن می توان به سیکل های نامنظم قاعدگی، مقاومت به انسولین، رشد غیرنرمال موهای زائد در صورت یا بدن فرد مبتلا، بالا رفتن غیرعادی وزن و آکنه است. البته تعداد و شدت این علائم در هر فرد با دیگری فرق می کند.

4) نارسایی زودرس تخمدان

این هم یک نوع اختلال در تخمک گذاری است که با عنوان  نارسایی تخمک گذاری اولیه از آن نام می برند. این عارضه با پاسخ خود ایمنی  و کاهش یافتن و از دست دادن زودهنگام ذخیره تخمک ها نمایان می شود.  علت این اتفاق ممکن است ژنتیک و یا به دلیل شیمی درمانی باشد.

5) اختلالات هورمونی

وجود نوسان در سطح هورمون ها به دلائل مختلف ممکن است بر سیکل قاعدگی، تخمک گذاری و همچنین در قدرت باروری یک خانم تاثیر بگذارد. از رایج ترین دلائل بوجود آمدن اختلالات هورمونی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلال در عملکرد هیپوتالاموس

رایج ترین نشانه آن، اختلال در قاعدگی ها و ایجاد قاعدگی های نامنظم یا اتفاق نیافتن قاعدگی است. این اختلال عملکرد هیپوتالاموس در خانم ها باعث بروز اختلال در تعداد هورمون های گنادوتروپین و به دنبال آن  هورمون های هیپوفیزی ، LH و FSH  می گردد و نهایتا قدرت باروری را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

  • اختلال در عملکرد هیپوفیز

اگر نقصی در تولید هورمون های ترشح شده از غده هیپوفیز  بوجود بیاید، همین موجب اختلال در تخمک گذاری می شود.

  • بوجود آمدن اختلال در عملکرد غده تیروئید
  • بالا رفتن سطح هورمون پرولاکتین

6) اختلالات مرتبط به لوله های فالوپ

لوله های فالوپ یا به اصطلاح لوله های رحمی یک زن در حد فاصل بین تخمدان ها و رحم قرار دارند و این احتمال هست که به علل مختلف از جراحی گرفته تا مبتلا شدن به

عفونت های مقاربتی (STIs) صدمه ببیند.

به وجود آمدن ناهنجاری و صدمه رسیدن به لوله‌ها می تواند مانع شود از اینکه اسپرم ها به تخمک ها برسند یا اینکه در صورت لقاح این احتمال هست که از رسیدن تخمک بارور شده به رحم جلوگیری کند.

7)آندومتریوز

آندومتریوز به طور طبیعی قدرت بارداری زنان را می تواند تحت تاثیر قرار داده و این بیماری معمولا در حدود 10 درصد از زنان را در سال های باروریشان درگیر  می‌کند. زمانی بدن فرد را درگیر می کند که بافت داخل رحمی در خارج از رحم و نقاط دیگر بدن رشد می کنند.

بعلاوه آندومتریوز می‌تواند روی پوشش داخلی رحم تأثیر بگذارد و روال لانه گزینی تخمک بارور شده را دچار اختلال کند.

8) ناهنجاری ها و ضایعات رحمی

نا هنجاری ها و ضایعات رحمی، از جمله عوامل مهمی هستند که بر توانایی باروری یک خانم می‌توانند تاثیرگذار باشند. از جمله آن ها به موارد زیر اشاره می کنیم:

رحم تک شاخ یا دو شاخ

رحم دوگانه

رحم دارای سپتوم

رحم کمانی

فیبروم ها

پولیپ های رحمی

از دیگر دلائل نازایی می توان از ناباروری بدون دلیل و سبک زندگی نام برد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دکتر هما پرند

متخصص زنان، زایمان، نازایی
جراح زیبایی زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *