[wpseo_breadcrumb]
۶ دقیقه
ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) چیست؟

آنچه می خوانید...

ویروس پاپیلومای انسانی، از ویروس‌هایی که DNA آن ها دو رشته ایست و هسته و سیتوپلاسم را نیز در سلول های سنگفرشی سطحی، درگیر می کند. همچنین موجب تغییرات ساختاری و مورفولوژیکی می شود و باعث رشد تومور های غیر سرطانی پوستی می گردد. به تومورهای غیر سرطانی روی پوست پاپیلوما گفته می شود.

این نوع ویروس ها شامل تقریبا 150 نوع ویروس است که با یکدیگر مرتبط اند و به هر کدام از این ویروس ها یک تیپ داده می شود و هر کدام از این تیپ ها یک عدد می گیرند. تقریبا 75% از این ویروس ها تنها روی پوست رشد می یابند که این ویروس ها را پوستی و 25% باقیمانده را که در سطوح موکوسی رشد می کنند را موکوسی یا تناسلی می گویند.   

تیپ های پوستی ممکن است در بخش های مختلف مانند لب ها موجب بوجود آمدن زگیل هایی شوند و انواع دیگر آن ها(موکوسی ها) هم باعث ایجاد زگیل های تناسلی و همچنین انواعی از سرطان های زنان مانند سرطان دهانه رحم می شوند. این ویروس ها در واقع شایع ترین عوامل عفونت انتقال یافته از راه برقراری رابطه جنسی هستند.    

بیشتر کسانی که به این ویروس مبتلا هستند از این مسئله بی خبرند؛ چون در بدن این بیماران علائم و یا مشکلات بالینی بوجود نمی آورد و معمولا در طی مدت 2سال خود به خود برطرف می شوند.

ولی بعضی اوقات عفونت به کمک HPV ماندگار می ماند و یکسری مشکلات بوجود می آورد مانند مشکلاتی همچون زگیل تناسلی و حتی سرطان. علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که عفونت در زمان زایمان از مادر به نوزاد منتقل شود. در اینگونه موارد، نوزاد به پاپیلوماتوز تنفسی راجعه مبتلا خواهد شد. بیشتر بخوانید: تزریق به نقطه G

میزان شیوع ویروس پاپیلومای انسانی

آمار ها نشان می دهند که سالیانه در آمریکا 14میلیون نفر به مبتلایان به این ویروس اضافه می شوند و حدودا هر فردی که رابطه جنسی برقرار می کند، در مدت عمر خود حداقل به یکی از این تیپ های بیماری مبتلا می شود.  

به طور سالیانه تقریبا 17500 زن و 9300 مرد در ایالت متحده به سرطان های ناشی از HPV دچار می شوند. اما تا به حال در ایران آماری از شیوع ویروس و سرطان ناشی از ویروس پاپیلوما به طور رسمی که بتوان به آن استناد کرد گزارش نشده است.

تیپ های کم خطر این ویروس از جمله تیپ 11 و 6 این قابلیت را دارند تا موجب بوجود آمدن زگیل های تناسلی و ضایعات تناسلی شوند. این در حالیست که احتمال بوجود آمدن سرطان در بعضی از انواع دیگر HPVهای تیپ های پر خطر بیشتر است. به طور کلی همه سرطان های دهانه رحم به علت عفونت HPV بوجود می آیند. حدودا 70% از این نوع سرطان ها از تیپ های 18 و 16 بوجود می آیند. تیپ های 45 و 31 نیز در گروه پرخطر هستند و بین 5تا 10درصد از این ویروس ها موجب بوجود آمدن سرطان های سرویکس می شوند.      

علائم پاپیلومای انسانی

زگیل تناسلی به شکل برجستگی های کوچک و مجزا از هم و یا بصورت برجستگی هایی که به هم متصل هستند ظاهر می شوند. زگیل ها ممکن است کوچک یا بزرگ، برجسته یا مسطح و یا شبیه به گل کلم باشند.    

به طور معمول در مدت زمان یک هفته تا یک ماه بعد از برقراری تماس جنسی با افراد مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی، در بدن پخش می شود و رشد پیدا می کنند.

اگر زگیل درمان نشود، سه حالت می تواند اتفاق بیافتد، خود به خود حذف شوند، بدون تغییر باقی می مانند یا اینکه در اندازه و تعدادشان افزایش می یابند.  

سرطان سرویکس در واقع دومین سرطان شیوع یافته در میان زنان در دنیاست. سالیانه 275هزار زن به دلیل ابتلا به این سرطان جانشان را از دست می دهند. علت حدود 99.7 درصد از این نوع سرطان، HPV است.

از سوی دیگر چون ابتلا به تیپ های پر خطر این ویروس، هیچگونه علامت بالینی به خصوصی ندارد  و خود شخص نیز از آلوده شدن اش بی خبر است. به ویروس زمان کافی برای سرطان زایی داده می شود.

علاوه بر این، سرطان سرویکس در مراحل پیشرفته اش به سختی درمان می شود. در نتیجه مهم ترین نکته برای کنترل سرطان سرویکس، توجه به انجام غربالگری منظم تمامی خانم هایی است که واجد شرایط هستند.         

دوره نهفتگی ویروس چقدر است؟

دوره نهفتگی ویروس پاپیلومای انسانی، فاصله زمانی میان تماس با ویروس و ظاهر شدن زگیل در ناحیه تناسلی فرد مبتلاست. این مدت زمان برای زگیل تناسلی حدودا 3هفته تا 2سال است و این یعنی اینکه اگر فردی که به زگیل تناسلی مبتلاست، تماس جنسی داشته باشد امکان دارد تا دو سال پس از آن علامتی از زگیل نداشته باشد. 

آیا زگیل تناسلی می تواند مقعد را نیز درگیر کند؟

پاسخ این سوال مثبت است. زگیل نیز از راه انتقال مستقیم و از طریق تماس جنسی مقعدی می تواند در این ناحیه هم انتشار یابد.

آیا زگیل تناسلی تنها از طریق رابطه جنسی منتقل می شود؟

پاسخ این سوال منفی است‏. به خصوص در کودکان و همچنین  در بالغین، زگیل  ممکن است از سایر جاهای بدن مانند دست و پا به ناحیه تناسلی انتقال یابند. نوزادانی که مادرانشان حین زایمان به ویروس مبتلا هستند و با زایمان طبیعی به دنیا آمده اند امکان دارد، دو سال بعد از آن دچار زگیل شوند.

عوامل خطرساز و پیشگیری

بر مبنای آمار منتشر شده از سازمان بهداشت جهانی و جمعیت سرطان ایالات متحده عوامل خطرساز برای یک زن شامل موارد زیر است:

داشتن بیشتر از یک شریک جنسی

داشتن شریک جنسی ای که خودش دارای چندین شریک جنسی است

داشتن روابط جنسی پیش از سن 16سالگی و 25 سالگی

داشتن شریک جنسی ختنه نشده

عوامل خطرساز برای مردان داشتن شرکای جنسی متعدد و ختنه نشدن است.

عوامل خطرساز و پیشگیری

با اطمینان ترین راهی که برای تشخیص داشتن زگیل تناسلی وجود دارد، مراجعه به پزشک و انجام آزمایش پاپ اسمیر و  آزمایش اچ پی وی است.

ویروسHPV و بارداری

ویروس زگیل تناسلی یا HPV تاثیر زیادی بر روی باروری ندارد و بارداری با وجود زگیل تناسلی امکان پذیر است.

زنان مبتلا به زگیل تناسلی ممکن است نگران تاثیر گذاری زگیل بر جنین باشند اما در اکثر موارد ابتلا به ویروس زگیل تناسلی اثر زیادی در دوران بارداری و جنین ندارد. همچنین مراقبت های بارداری در صورت ابتلا به ویروس زگیل تناسلی تغییری نخواهند کرد. 

واکسن گارداسیل

بهترین سن برای تزریق واکسن گارداسیل، قبل از سن شروع فعالیت های جنسی و قرار گرفتن در معرض این ویروس است. بهترین سن تزریق برای زنان از 11 سالگی به بعد تا 26 سالگی و برای مردان مابین 1 تا 21 سالگی است. این واکسن می تواند از بیشتر موارد سرطان گردنه رحم جلوگیری کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دکتر هما پرند

متخصص زنان، زایمان، نازایی
جراح زیبایی زنان

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *